شجرة الاخلاق

عارفين الاخلاق والمبادي و القيم والحاجات ديه كلها بالنسبة لي عاملة زي الشجرة الي فيها فروع كتير و ورق كتير كده  المشكلة ان انا شايف اان الشجرة ديه في خريف طويل كل الورق بتاعها عمال يقع

المشكلة ان كل ورقة تقع من الشجرة بتوقع قيمة او مبداء من نظري بعد كده بشيله من حساباتي خالص  وبانساه وده بيخلي حاجات تانيه في الحياة تسقط من نظري

زمان و انا  صغير كانت كل حاجة حلوة و ليها طعم احلي

كنا بنلعب كورة في الشارع بعد صلاة الجمعة

كنا في رمضان دايما بنتجمع اول يوم و نفطر ونقضي يوم لكن الموضوع مبقاش كده

كنت زمان و انا صغير باحب اخويا الكبير دلوقتي لا يمكن عشان احنا الاتنين بقينا كبار مثلا مش عارف

ناس كتير اوي اعرفها اتغيرت بشكل محزن و رهيب اتغيره لعكس الي هما فيه مبقوش هم

 المشكلة بالنسبة لي اني

حتي لو حاولت الم الورق الي بيقع فهيكون مات

و مش ممكن يرجع للحياة تاني و هيبقي ذكري لحاجات

كانت و خلصت

5 comments:

  1. Nouran said...

    نسيت حاجة يا كابتن ن سيت ان الخريف بيجي وبعدين الشتا بتبقى ساقعة اه بس علطول بعديها ب3شهور تلاقي الربيع اللي بيطلع ف الورق دلوقتي كده انت لسه ف عمر الزهور وف ربيع العمر مينفعش تجيب الخريف دلوقتي بجد انت لوحدك هتلاقي نفسك بتحارب الخريف اللي هيقضي ع شجرتك
    تحياتي يا كابتن ورمضان كريم  

  2. Gid-Do - جدو said...

    عربى

    صباحك فل الفل
    اول مرة ازورك ـ اسلوبك جميل فى تدوينة شجرة الاخلاق بس انا زعلت ان ورق الشجرة بيوقع رغم انها المفروض شجرة دائمة الخضرة لاتنفض اورقها فى اى فصل من السنة ـ تعرف ياعربى ـ يمكن الشجرة مريضة وكل المطلوب جناينى شاطر زيك يلم الجناينية اللى فى سنة ويقول لابد من علاج شجرة الاخلاق ونشوف كل ورقة وقعت من انة فرع ونرجعها فى مكانها حتلاقى الورق لزق تانى واخضرت الشجرة زى زمان همتك يابطل ـ تحياتى ياجدع جناينى وانا متنزلك عن سبقى فى اطلاق لقب الحاج جرجس انت صاحب اطلاق اللقب من دلوقت وانت اللى نشرتة ونشرت جرجس على المدونات كمان ـ بكلمك جد ربنا يوفاك ويسعدك ان شاء الله وكل سنة وانت طيب بمناسبة رمضان
    وانا حكتب النازل عند جرجس بعد مارجع من الشغل ـ سلام  

  3. 3rby said...

    ده مش انا اللي كاتبه...ده مونجي...صاحبي  

  4. Mongey said...

    Nouran :
    انا عارف فصول السنة والله انت كلامك ده حسسني اني الي بيتكلم ده اكبر من بشوية انت لسة في عمر الزهور و بتاع و كانك انت مش في نفس العمر
    شكرا
    رمضان كريم

    Gido :
    شكرا يا جدو علي تعليقك و انا بزور مدونتك كتير بس عمر ما علقت بصراحة و بخصوص الشجر و الجنينة و النجيلة مش عارف ايه المشتل الي احنا قاعدين فيه ده عاما انا قررت اعين جنايني يظبطلنا الحاجات ديه و انا مش عربي انا منجي مش مونجي زي ما هو بيقول و بيقولي صاحبك و هوا مش عارف يكتب اسمي

    Epitaph
    يااه الحمد لله انا بقيت شاعر وبالانكليزي او الانجليزي الحمد لله هييه انا عديت واضح
    شكرا علي التعليق وانا كتبت الموضوع عشان الربيع  

  5. Nouran said...

    لا والله انا بكلم عن نفسي برضه يعني مفيهاش حاجة عادي ما كلنا لسه ف عمر الزهور انت فهمتني غلط ولا ايه كمان انا لسهف عمر الازهار انت مش شايف الصورة بتاعتي ولا ايه يا كابتن
    رمضان كريم يا باشا