فكرة حلوة برضه

في يوم من الايام في سنه مش السنه دي .... كنت قاعد في نت كافيه و بعدين مندمج و قاعد بكتب عربي كالعاده بالحروف الانجليزي فجيه واحد كده قالي انه مش المفروض انك تكتب لغتك العربية بالحروف الانجليزي و قالي كده ممكن بعد كده الحروف تتغير بعد كده و اداني درس في السياسة و القوة الاستعمارية و الدين و اللغة العربية و ان هي لغة القران وكده و اننا لازم نحافظ عليها المهم في الموضوع اننا جيت افكر في الموضوع سالت نفسي هل لو الحروف اتغيرت هتاثر علي اللغة انا معتقدتش يعني
ya3ny ana dolkty momken akmel beat el modo3 keda
تخيلوا بقه لو الحروف اتبدلت و بقت بالحروف الانجليزية و بقت زي النت الدنيا هتبقي عامله ازاي ... انا عارف طبعا ان اغلبية المحلات مكتوب حاجتها بالانجليزي ... بس تخيلوا الاوراق الرسميه و البطاقه و كده
الحاجه الي عايز اقولها كمان اد ايه في ناس بتضحم الامور و تجعل منها كارثه منتظره و كبيره انا عايز الناس دي افكارها بتجيبها علي اي اساس مع الاحترام لكل

14 comments:

  1. Anonymous said...

    el mowdo3 mosh we7ash we haya deh waghet nazar el ragel bas a7na bansta3mel el lo3'a deh 3ala 2anaha sem 2aw 3alashan el sor3a ana maba3rafsh 2aktab 3arby be7rofo besor3a wala 2a5oya baya3raf yaktab besor3a 3ala el ra3'am man ano 2akbar many be 6 senen laken 2ome we 2o5te ele 2akbar many be 7 senen bayaktabo 3arbe basor3a mot we man3'ar 3'alatat 7rof we kaman sa3at el wa7ed bayab2a metdaye2 we 3awez yakteb ele howa metdaye2 meno fa bayakteb be 2l lo3'a deh 3ashan keter men 2ahl el bat mosh baya3rafo ya2ro el lo3'a deh  

  2. مراقب مصري said...

    ياد يا منجي أنت أثبت أنك كافر صح... وهتروح جهنم وبئس المصير وتقعد تشوي درة مع إبليس وزبانيته!!! لأ طبعا أنا مش بتفاهة إني أكفرك بالسهولة دي عشان مجرد أنك عايز تتنيل تغير حروف لغة الضاد - التي هي لغة القرآن يا كافر ولغة أهل الجنة اللي عمرك ما هتورد عليها يا زنديق - إلى الحروف الإفرنجية... دا موضوع أتفه من أني أكفرك عليه... ويكفي أني سأقول لك حاجة واحدة في هذا الموضوع التافه... سأتركك لأختي المجاهدة في سبيل الله المقاتلة لنصرة دينه ومجد لغته الأخت الفاضلة السيدة أروى الطويل ... هيا دي اللي بتعرفك تثبتك صح وتعرفك حجمك أيها القزم يا ابو جل في شعرك (لازم أسيحلك على الملأ؟)... المهم تسألني أمال لما أما مش بكفرك على الموضوع دا أمال عامل الغاغة دي كلها على إيه ومكفر أمك ليه؟ حقك طبعا بما أني قد أهدرت دمك على عموم النت واستحللت مالك وعتادك ونساءك كغنيمة حرب سيبرية ... إزاي يا أفندي يا محترم واحد مدونته خلفيتها سودة - زي قلبك الأسود - يكتب تدوينته بالاحمر؟؟؟؟؟ إنت حد مسلطك علينا أيها الزنديق؟ يابني اتعميت عشان أقدر أقرا الهبابة التدوينة دي!!! وبعد ييجي نص ساعة من العمى الحيسي، واقرب من المونيتور وابعَّد، واكبر الفونت واصغره... مش متنيل عارف اشوف إيه الهباب اللي انت كاتبه!!! هداني عقلي - اللي معندكش زيه أيها الزنديق الحداثي المتأمرك - إلى أن أعمل سيليكت أول عشان أعرف اشوف تدوينتك... وفي ختام القول - بالصلاة ع الصلاة - لن أقول لك سوى كلمة واحدة!!... تدوينتك حمرا!!!!
    وانت أعلم بقى باللي في نفسي

    (ملحوظة: لو خدت الكومنت دا جد واعتقدت اني باشتمك (واخد بالك من تلقيح الكلام هنا يا ابو عربي؟) يبقى ذنبك على جنبك وروح شد في حواجبك وبرضه تدوينتك حمرا!!)  

  3. Mongey said...

    انا عرفت بعدما كتبته انه تافه شوية بس قولت خلاص بقي مش هرجع في كلامي وبعدين يا عم البس نضاره انت عندك عمي الوان الخلفية كحلي و الخط برتقالي انما هو صغير شويه وانا لسه ملاحظ امبارح ان المدونه ديه اتكتب فيها بكل الالوان تكني كلور شوف المواضيع كلها هتلاقينا كتبنا بالرمادي و الاسود واللبني والاورانج

    لكن المهم عندي في الموضوع هو اد ايه في ناس بتضخم الامور والموضوع ده حصل بجد مش هزار انما هو واقع  

  4. 3rby said...

    امال لو شفت ابويا وهو بيكتب(عربي وانجليزي)يا عيد...هاتحس بالعجز(عن الكتابة يا خفيف)بس هي حكاية تعود...يعني لو جربت تكتب كده بالعربي...مره ورا مره هتبقي اسرع من كتابتكت للغة الكفرة والزناديق ايها الخائن اللعين



    جرجس:مسيحي ونيتك مش حلوة...بس هي المشكلة مش في اللون...المشكلة في الفونت...انا عن نفسي لما ببقي متنرفز او عارف انه موضوع شائك بخلي اللون احمر علشان استفز الناس....حمرا يا تدويناا  

  5. Mongey said...

    الحمد لله انا كافر وزنديق وانت جرجس  

  6. مراقب مصري said...

    يا عم أنا كنت باهزر... الموضوع مش تافه على الإطلاق... بالعكس... لو عايز الجد... موضوع اللغة العربية دا موضوع مهم جدا ومحتاج مناقشة كتير وأخد وعطا كتير... فيه أزمة فظيعة جدا عند الأجيال الجديدة إنها ما تعرفش لغة عربية خالص... لا نحو لا إملا!! سيبك من إن الواحد بيكتب بالعامية لأنها لطيفة ودمها خفيف... بس لازم عشان تكون كاتب كويس أو حتى مدون جامد إنك بالرغم من استخدامك للعامية إلا أنه يجب أن تكون مجيدا للغة العربية الصحيحة.. ودا أصبح نادر جدا... الشباب اللي طالع دلوقتي مش بس بيكتبوا عربي بحروف إفرنجية... لكن بيغلطوا غلطات فظيعة في اللغة العربية (أذكر إنه فيه واحد صاحبنا يا عم مونجي من كام يوم كتب تدوين ذطر فيها كلمة الكاظمين الغيظ... وكتبها "القازمين الغيظ" تخيل!!!) طبعا في ناس مش عارفة تقزم غيظها خالص دلوقتي واحتمال تعيط تاني !!!!

    (مع تحياتي يا عم عربي واحنا نحب نخدم)  

  7. مراقب مصري said...

    بالمناسبة يا شباب فين أروى الطويل؟؟
    طب تسدئوا (أي تصقوا) البت دي وحشاني جدا!!  

  8. Anonymous said...

    mashy ya 3am el 3almany ya fasek  

  9. Mongey said...

    يا عم اروي الطويل اتصدمت خلاص وجلها اكتئاب (ملحوظة الكلام ده هزار وليس شخصيا وقلتوا عشان اجاري الجو) و بخصوص الشباب ال بتغلط فالشاب الي انت بتتكلم عليه ده كنت باقعد اصلحله غلطاته الاملائيه السخيفة في مواضيع كتير اوي كل ..  

  10. Anonymous said...

    على فكره الموضوع مش تافه نا اول مره أكتب تعلى عاندكو هنا كونت خايف لحد ينتقد الكتابة بتعتى بس اولت اجازف ولى يحصل يحصل عاى فكرا انا تلع عانى عشان أكتب ال كلمتين دول بس اهو عشان محدش يزعل  

  11. Anonymous said...

    we kaman kont fe 2l 2awal bafteker an el mawdo3 2antekad laya bas lama kamelto la2ato ano mawdo3 begad  

  12. Mongey said...

    شويه شويه وهتتعود عالكتابة كده  

  13. 3rby said...

    خلاص يا عم جرجس انت هاتسيحلي ليه...ليه تقلب المواجع...انا زعلت فعلا لاني كنت باكتب بسرعة وغلطت في القران(انت اكيد فرحت يا جرجس يا كافر):)


    وبالنسبة للاستاذ مونجي اللي بينسي يعمل سبيس...ماتخلنيش افتح فيك يا كافر يا زنديق  

  14. high_staff said...

    يا منجى خللى الراجل دة يعدى علية فى العيادة انا فاتحة طول الوقت انا بحب الحالات دى......وريفورمر ردة عجبنى جدا.......انتة هتقعد تقرا الكومنت قوم صللى يا واد....لسة قاعد؟