ازاي بنشوف الناس ازاي بنحكم عليهم و علي اي اساس احنا خدنا الحكم ده ؟ و ليه ؟ .... انا عن نفسي عمري ما باحكم علي حد علي اساس ديني او لون او طبقة او غيره وان كنت افضل ان اتعامل مع من هم في طبقتي و من هم مثلي ... لكن انا اكتر حاجة باستغرب لها لما اننا نحكم علي واحد علي اساس شكلي يعني واحد مطول دقنه يبقي متدين واحد لابس لبس مش مناسب لسنه بالضروري دحاح ... لكن ليه احنا حكمنا عليهم بكده حتي علي رغم من عدم تعاملنا معاهم ِ انا اكتر حاجه بحبها في حياتي هي الاختلاف في الفكر في كل شي مش معني كده اني بسعي اكون مختلف لكن بصراحه بحب اعرف ناس متناقضين ومختلفين في نفس الوقت ِ انا عن نفسي باشوف ان الانسان هو مجموعة من الافكار و الانسان بالنسبه لي تفكير مش لبس و دين او غيره يعني اكتر حاجه بتلفت نظري في الانسان هي طريقه تفكيره لدرجه ان في بعض الاوقات ببقي معجب جدا بطريقة التفكير الاسرائلية و تخطيطهم علي الرغم من اختلافي معاهم ... المهم نرجع لموضوعنا تاني انا لاحظت ان النظره لكل واحد مربي دقنه و مقصر هدومه يبقي متدين و جميل المشكله ان هي نظره مجتمعيه كمان و المشكلة ان في ناس بتحاول تفرض ان هو ده الشكل المناسب للشاب هو ده الشاب الملتزم المحترم حتي بدون النظر لاي شي ِ و بعدين اعتقد موضوع الشكل و اللبس ده ملوش لازمه لان الاخلاق و القيم والمبادي الي بيحكمها المجتمع و التربية مش اللبس و الشكل ... و الي اقصده من كلامي ان مش كل واحد مربي دقنه يبقي كويس فيه كده وفيه كده زيه زي اي واحد عادي والتعامل معاه عادي والنظر اليه لابد انه يكون عادي ..... لكن في فحياتنا ناس انشغلت بالمظهرعن كل شي في الانسان الجوهر الطيبة حاجات كتير كويسة التفكير وطريقته اهم جزء في الانسان من راي يعني

 

5 comments:

  1. 3rby said...

    انت يا مونجي يا ابو جل في شعرك اللي بتتكلم عن الاخلاق والقيم...علي فكرة انا مختلف معاك...مش دايما الاختلاف بيبقي حلو...يعني مثلا بص لمدينة الدار البيضاء وبص للقاهرة....هاتقرف اخر قرف من القاهرة...تلاقي واحد متخلف داهن العمارة بنفسجي وواحد جمبه اعبط منه عاملها بمبي...بلاش تعمم القاعده...لان مافيش قاعده كاملة غير قاعدة الله  

  2. 3rby said...

    بمناسبة المظهر....هي حاجة لسه حاصلالي من شوية ونسيت اكتبها في تعليق في موضوع مونجي وشكلي كده هاكتب كتير....اول مره احس اني شخصية متناقضة جدا...يعني لما مثلا حد بيشوفني لاول مره بيقول اني قليط وباقرف من اي حاجة(فاكر يا مونجي عربية الفول اللي قدام المدرسة؟) .....ندخل في الموضوع....النهارده يا جدعان كنت بارتب المكتبة اللي في اودي او بمعني اصح كنت بافضيها...كانت مليانة كتب قديمة مش عارف من سنة كام(اصل محسوبكم مش نشيط خالص ومبهدل اودتي اخر بهدلة)والمفروض ان النهارده "عامل النظافة"مابيجيش...فقلت انزل انا الكيس اللي مليان كتب ده لحد الباسكت اللي في الشارع...حطتها بره ويدوبك دخلت البس حاجة لاني كنت قاعد بكت...خرجت..قوم ايه...لقيتهم بقوا اربع اكياس وكرتونة...كان فيه حملة للقرائة للجميع تقريبا فقلت اخدهم اتنين اتنين...فضلت ماشي ماشي....وادور...وعمارة تشيلني وعمارة تحطني لحد مالقيت ولاد الكلب بتوع الزبالة(بتوع الكارو لان فيه كذا جهة شغالين في الزبالة في بلدنا) مجمعين العلب كلها في اخر الشارع....انا اصلا ساكن الناحية التانية خالص...فقلت بدل الشحطتة اروح عالناصية القريبة مني توفيرا للتعب لاني كنت لابس تي شيرت(استغفر الله العظيم)بولي ايستر...سالت واحد قالي اه موجود هناك...لما روحت مالقيتوش وخدت بكده الشارع بجد من اوله لاخره الساعه 3 الظهر....اكيد كلكوا مخنوقين من الريحة وبتقولوا واحنا مال اهلينا ايه العبط ده...انا كتبت كل المعاناه ديه علشان اقولكوا ان بعد ده كله المفروض اصبر علي الناس الجهله اللي كانوا بيبوصولي باحتقار اكني الزبال بتاع اهليهم..مع ان والله مظهري ماكنش وحش اوي...كنت لابس شورت(يا لهوي شورت اغفرله يا رب)وتي شيرت اصلية...يعني كل الكلام اللي بتقولوه ده يا مونجي زي ما قلتلك مش قاعدة  

  3. Anonymous said...

    bos ya 3am mongy anta te3raf anta ta3raf el 7ates ele bay2ol ((2a3fo el le7a ))we te3raf kaman el 7ades ele bay2ol(( ma ta7t el ka3bayn men el 2yzar fe el nar ))we 2l 2yzar ya3ny el bantalon 2aw el galbab 2aw 7asab el anta labso we el ka3b howa el broz el fe ganeb el regl ya3ny ma3na zalek 2an dah fa3lan el zay ele el mafrod nalbaso we lazem bardo na6lek le7ana zay ma el rasol 2amar  

  4. Anonymous said...

    مجتمعنا دلوقتى مجتمع مظهرى بحت يا ابنى منك له
    لما كنت فى الجامعة من كام سنة كدة مكملوش ستة لسة...كان اى واحد بيتحدد مستواه الطبقى او المادى من اللبس اللى لابسه...او من الجذمة بتاعته..اسماللة على مقامكم يعنى... كما نوهت فى بوست سابق عندى
    المهم قلت دى فراغة مخ دة بيحصل فى الجامعة بس
    روحت الشغل لقيت نفس الفيلم الحمضان دة ..بس على مين؟ ولا حطيت فى دماغى
    حتى الجيران حواليا اللى كانوا لا بيهشوا ولا بينشوا...لقيتهم باعتين مع مامتى راسلة ليا ...مفادها انى اهتم بمظهرى شوية يعنى لانى ملخبطة كدة ومش املا عين حد...هههههههههه ...شككونى فى نفسى..حسسونى انى بالبس الجذمة فى راسى....ناس تتعد بس على صوابع الايد الواحدة اللى عرفونى بس من جوايا ومش اهتموا لشكلى
    دول متحسبوهمش من المجتمع المصرى
    دول طلعوا فالتة
    هههههههه
    باختصار محدش حيتغير
    تشاااااو  

  5. Mongey said...

    you are right sharoza about all u said its all about the look and glamour and all this kinda stuff ... we are living in the hell all are saying basha and bey to everone its about the suit and jeans its about the shades and the cellphone .... people are Sick and the life is boring >>