انا عايز احكيلكوا حكاية بس مش عاوز حد يفهمني غلط.....بصفتي طالب ثانوية عامة وكنت باخد دروس...شفت ناس كتيير وقعدت معاهم من غير ما عرفهم....وكنت باشوفهم في اكتر الاوقات في المراجعات...ففي مرة كان فيه واحدة قاعدة قدامي منقبة...ومع ان النقاب ده المفروض للبنت اللي من الاخر يعني وهي ماكنتش علي اد كده....ده مش من شغلي....المهم وانا باحل في الحصة(قاعدين في مدرج في سنتر وباكتب بسرعة)...ايوه خليكوا متخيليين المشهد...القلم لمس راسها فراحت منقولة لقدام شوية زي مكعب الطوب...وحسستني اني لمستها بنية مش تمام...وبعد خمس دقايق المدرس ادانا رست...فوانا باتكلم وبحرك ايدي وقعت القلم من غير قصدي وراها..فابوقلها:لو سمحتي ممكن القلم...لقيتها التفتت بنرفوة وقامت قايلة لصحبتها انها تبدل معاها...والموقف عادة والحمد لله بدون اقامة حد ولا فضيحة...ولا حتي قاليتلي صحح غلتطك....اللي عايز اقوله اني صحيح ماليش دعوة وانها حرة انشالله تيجي الدرس ببكيني...مش مشكلتي...بس مشكلتي ومشكلة الشعب كله ان فيه عقليات متخلفة تعتبر البنت عورة وانها وسيلة للمتعة...بمعني ان ربنا ماخلقهاش غير علشان الجواز....الموقف ده حصل من زمان...من حوالي 3 شهور بس لما افتكرته قلت لازم اكتب عنه..يمكن يقع في ايد بنت من البنات ديه وربنا يهديها كده وتفهم من غير اتهامات ولا بتاع
اللي عايز اقوله للبنات ديه ان زي ما هي حاسه ان الناس كلها بتلمسها وطمعانة فيها...في الحقيقة هي اللي مقيدة حركتهم...اللي غاظني اكتر من الموقف ده ان في الحصة اللي بعديها وقفت المجموعة كلها برة القاعة علشان تصلي(حوالي 200 شخص باعتبارها في المرجعات) ويبقي سؤالين:1-لما هيه شايفة نفسها عورة كده ليه بتتعلم ماتقعد في بيتها وتبص علي الناس من المشربية
2-حد قالها ان السنتر ده بيفتح جامع في الاستراحات(علما بان العمارة المجاورة تحتوي علي زاوية صغيرة)....والنبي يا جماعة لو حد يعرف البت ديه يبقي يقولها ويحاول يقنعها بالقعود في البيت علشان نخلص بقه

7 comments:

  1. Ahmoss said...

    bravo 3aleek
    howa dah el kalam
    law medai2a awy kedda
    te3od fi el beet  

  2. Anonymous said...

    يا ابنى ما هى حرة.. تلبس زى ما تحب
    انت شايل همها ليه؟

    هى برض من حقها تظن وحش فى الناس او تظن وحش ... وده مالوش علاقة بالمظهر يعنى، ممكن واحدة بالبكينى ورد فعلها نفس الحاجة

    ثم تعالى بقى.. انت متضايق ليه من انها بتصلى فى السنتر؟
    طب يعنى لما حضرتك بتشرب بيبسى ولا تاكل شيبسى فى البريك حد بيقولك روح من هنا احنا مش فاتحين المكان كافيتريا؟؟  

  3. مـحـمـد مـفـيـد said...

    والله انت بتكلم في موضوع شائك جدا
    اولا هي حره
    ثانيا ليه دايما الهجوم لانها منقبه اما اذا كانت بنت عاديه فاعتقد انك لم تهتم بالموضوع
    فرفقا يا اخي  

  4. 3rby said...

    بيبا:اولا انا قلت انها حرة كذا مرة لو خدت بالك
    ثانيا:هي من حقها تظن وحش بس في باطنها مش تعاملني وحش اكني اغتسبطها...باقولك القلم لمس راسها من غير قصدي.....هي يعني راسها مغرية اوي كده؟
    ثالثا :انا مش مدايق من انها بتصلي في السنتر علشان الصلاة نفسها...مانا رحت صليت في الجامع ساعتها....انا مدايق ان الحاجة في غير موضعها....يعني الكسل وصل لدرجة انها ممش قادرة توصل لحد الجامع الللي لازق في السنتر....وبعدين (ومع اني مابكلش في السنتر علشان ممنوع)لو كلت مش هاعطل 200 طالب عن الحصة


    محمد مفيد:.....مانا علشان عارف انه موضوع شائك كتبت في اول سطر:"ماحدش يفهمني غلط"ومع ذلك فهمتوا كلامي علي انه مهاجمة للنقاب......يا جدعاااان انا مسللللللللللللللم....اقرا الموضوع وتعليقي علي كلام"بيبا"هاتلاقي اني باقول انها حرة....بس الحرية ليها قواعد....واهمها انها لا تقود حرية الاخر...وهي لما صلت في القاعد ماقيدتش حرية الاخر...دي قيدت حرية 200 اخر  

  5. Mongey said...

    علي فكرة الموضوع فكرتة الاساسية مش ان هي بتصلي في السنتر ولا حكم النقاب في الاسلام ولا الحريات العامة .... ببساطة كدة الموضوع عن رؤية المجتمع ان المراه اداة للمتعة و عبارة عن العورة بس ....و تعقيبا برضة علي حتة ان النقاب للي يعني لا اختلف فيها بعض الفقهاء علي اساس ان المسالة دي نسبيا يعني ممكن واحد تلفت نظرة واحدة محدش بيبصولها وهكذا...  

  6. Anonymous said...

    ((el salamo 3alaykom 2a3zorony ya gama3a ana malesh fe ketabet el 3arabe ))
    ma3a 2a7teramy leklamko koloko we lekalam 3rby el mawdo3 dah mosh mawdo3 2aslan 3ashan tenshoro fe el blog bata3ak we mosh ma3na 2anak katabt fe el 2awal ((ma7adesh yafhamny 3'alat ))ma3nah anak mosh bathagamha anta kol mawdo3ak mohagma leha we mohagma lel nekab we bardo ana mosh 2asdy 2a3ala2 3ala el mawdo3 kakol bas ana 3awez 2a 3ala2 3ala 7ata mo3ayana el 7ata bata3et an ((el nekab lel banat el men el 2a5er))
    bos yabny 3ashan tab2a fahem el nakab keter men el nas mosh kater men el nas la2 keter men el 3olama2 2afto be2an el nakab fard we law 3awez 7aga tesbet ledh yaret te2ole we 2ana 7agablak el 2aya we tafseraha men kaza tfser  

  7. 3rby said...

    اولا بالنسبة لعيد:انا ماتكلمتش في النقاب كموضوع اساسي...وانا مش مفتي...بس ده اللي باسمعه كتير...وبعدين انا ماكنتش شايف وشها ومعرفهاش زي ما قلت هي كانت قاعدة قدامي...يعني كان ممكن تكون مخمرة...وبعدين انا كتبت ميت مرة انا انا ماليش دعوة...ديه حرية شخصية...تتنقب تتخمر تتحجب تيجي ببكيني ده مش مشكلتي ديه حرية شخصية....انا كل اعتراضي كان علي تعديها علي حرية الناس...يعني علشان تصلي تخلي 200 واحد يستنوا واقفين في الزحمة والحرعلشان هي تصلي...انا بارده صليت في نفس الوقت بس في الجامع...هي قعدت تصلي حوالي ربع ساعة....انا والله مش ضد النقاب...انا مسلاااااااااااااااااااااام


    يا عم انونيموس...اتكلم باحترام وناقش عدل انت واللي تحتك وبطلوا اسلوب الوهابيين ده ايه اللي دخل اهلي واهلك في الموضوع
    .....الشاب الام:انا قلت اني ماكنتش شايف وشها...كنت قاعد وراها بس هي كانت تخينة جدا.....انا ماشتمتهاش وهي مانتقضتنيش هي اعتدت علي حريتي....وانت اللي بتشتمني دلوقتي وهو ده العيب..ده الاسلوب الوهابي وبعدين انا محدش يقدر يهزئني علشان انا محترم ومابغلطش في حد...لكن انت اللي تلاقي الناس كلها بتهزقك لانك سيء الظن ....انا هاشيل تعليقاتكوا مش علشان انتوا مختلفين...لا علشان انتوا غلطوا فيا.... بدليل ان اللي بيختلف معايا باحترام باسيبوا وبتناقش معاه...انا مش دكتاتور....البلوج ده علشان اعبر عن رايي ومش شرط كل الناس تبقي متفقة معايا...وللمرة التانية انا مش ضد النقاب...بالعكس انا ضد المسخرة اللي في البلد...بس اللي عايزه تلبسه بس برضه اللي هي عملتوا يدل علي المسخرة والمهلبية اللي في البلد ولو انا من المدرس كنت طردتها