فيه شيخ سعودي اسمه عبد الله ابن جبرين نسبت اليه فتوي عن عدم مناصرة حزب الله ولا حتي الدعاء له باعتباره شيعي...فقامت الدنيا ومقعدتش قام مطلع فتوي بتاريخ2002-2-7 قال فيها الفتوي الاولي ديه لم يكفر فيها كل الشيعة بل الرافضة فقط"الرافضة"فقط وانه يحب المقاومة باعتباره من غير الرافضة...وفي اخر الفتوي دعا للمسلمين وقال:"اللهم انصر المسلمين ورد كيد اليهود والرافضة والنصاري"يعني لما الناس هاجمته باعتباره اخل بالصف الاسلامي وصحي فتنة ماتت من ايام سيدنا خشبة قام مخترع موضوع الرافضة ده ومغير في اصل فتواه وبعدين فرق بين المسلمين والنصاري...هو لازم يبقي فيه تفرقة وخلاص ماينقطنا بسكاته....انا اعتقد ان لو نار الفتنة اشتعلت داخل الوطن العربي بين المسيحين والمسلمين مش هايكتفي هايفرق بين مسلمين الدول بعدين بين المحافظات في كل دولة بعدين بين المدن في كل محافظة وبعدين بين الشوارع في كل مدينة...والاقي نفسي صاحي في يوم باضرب في اخواتي في البيت باعتبارهم كفار......ياريت الناس ديه تختفي بقه لاننا واحنا متحدين ضعاف اصلا...مش طالبة تفرقة بقه كمان

4 comments:

  1. Anonymous said...

    يا أخي إتقي الله. الشيخ بن جبرين ليس منافقا ولا تحكم على الناس بالظاهر إعرف أولا من بن جبرين و من هم الروافض ثم احكم من هم المنافقين إذا جاز لك أن تحكم.

    الشيخ بن جبرين شيخ فاضل جليل من كبار علماء الدين الفضلاء ليس ذنبه أنك أو غيرك لا تفقهون شيئا في الدين أو لا يهمكم الدين في الأساس.  

  2. Anonymous said...

    اتق الله واصمت يا رجل ، من انت لتتكلم عن الشيخ او حتى تفهم الفتوى ، اتق الله واقفل فمك ومدونتك ، الا لعنة الله على الظالمين  

  3. 3rby said...

    والله الموضوع منشور في موقع قناة العربية والشيخ القرضاوي وشيوخ كتير اتكلموا في الموضوع وانتقضوا الفتوي ديه وبعدين انا اوافق ان اقاتل مع كافر ونبقي في خندق واحد ضد اللي محتل ارضي .....لان محدش يعرف ايه الصح وايه الغلط وبعدين الايمان ده حاجة نسبية يعني انا اعرف مسيحيين كتير عرب واجانب أمناء في المعاملة اكتر من مسلمين كتير...وبعدين علي فكرة كل الاديان بتدعوا الي التسامح والسلام... والمفروض ان كل ديانة جديدة تنزل تلغي اللي قبلها اليهودية كانت عنيفة علشان كانوا بيتقتلوا وكانوا مستضعفين يعني المسيحية نزلت متسامحة جدا لدرجة عدم الدفاع عن النفس والاسلام جه معتدل...وانا رأيي ان كل حاجة تقبل التعدد الا الله وعيب يعني لما حد يكفر التاني ومش من سلطة حد ...اي حد انه يكفر التاني مش من حق الرافضة يكفرونا ولا من حقنا نكفرهم...الله وحده له الحق في الحكم علي البشر وانا بجد اسف عن نعته بالمنافق بس انا كنت مدايق من ان العرب عندهم الوقت علشان يحاربوا بعضهم...وبعدين الشيخ غلط لما اقال ان ماينفعش نبقي تحت إمرة الشيعة لان العرب كلهم كانوا تحت امرة امريكة في حربيها علي العراق....وانا اسف لتاني مرة عن سبي له...بس كمان المفروض انه يعتزر للناس اللي كفرهم لان ةمهما كانوا بعاد عن الاسلام هايبقوا اقربلنا من اليهود قتلة الانبياء اللي كانوا بيحاربوا المسلمين في اول الاسلام وعلي مر العصور  

  4. 3rby said...

    ودليل علي ايماني بالتعددية في كل حاجة الا الله اني سبت تعليقق وممسحتوش مع انه يعارض رايي لاني عارف اني لو كنت لغيته ما كنتش هالغي فكرتك السيئة عني وان كل حاجة تحتمل الاقناع... تقنعني او اقنعك