كان نفسي اكتب عن معرض الكتاب وسألت منجي هايكتب ولا لا وهو قال بلاش

من الحاجات-الكتير-الوحشة اللي لاحظتها في المعرض ان 90%من الكتب اللي

موجودة كتب دينية

او بلاش دينية خلينا نقول كتب فتواي دينية في حاجات جوة المجتمع المفروض الدين

مالوش فيها

ومعظم الناس اللي موجودة في المعرض جاية بالجلباب والسروال ودقون ومناظر

غريبة-في نظري غريبة بس هم حرين...احنا بلد حر-بس هم مش حرين ابدا في فرض

الايمان بحاجة هم مؤمنين بيها علي الناس الباقية...اللي عاوز ينشر حاجة يدعوا

ليها-حاجات وحاجات مش كل حاجة يعني-


ده غير الشرايط اللي باصوات عيال لسه مفطومة بتغني عن عذاب القبر-والنبي مش

حرام عليهم؟-يعني سمعت اغنية فيها كلمة الدرب..مش عارف اذا كان العيل الصغير

اللي بيغني فاهم يعني ايه الدرب..ده فاهم الطريق بالعافية


المهم ماكتبتش

بس فيه حاجة لسه سامعها الناهارده نرفزتني جدا

اختي كانت مع عمي ومراته في معرض الكتاب...عمي مش عارف كان فين واختي

ومرات عمي في صور الازبكية

اصلا اختي مش محجبة ولا مرات عمي(وهم حرين زيهم زي بتوع النقاب)المهم

واقفين قدام كشك من الاكشاك وفيه واحدة منقبة شافتهم اختي كانت مدياها ظهرها

ومرات عمي مش باينة لانها جنب اختي من الناحية التانية بس كتفها ناحية

الكتف...الست نشنت ووجهت نفسها ناحية اختي* ومشيت بسرعة ناحيتها بدرجة تشبه

الجري وقامت خبطاها بكتفها لدرجة ان اختي وقعت شنطتها وخبطت في مرات عمي

وبعدين وقفت ومشيت في طريقها العادي ودخلت كشك تانية

وخافوا يعملوا اي حاجة لان زي ما قلت معظم الستات كده هناك

والله لو كنت معاهم كنت وراتها العقاب من جنس العمل

كنت قلعتها النقاب وقولتلها النقاب مش فرض يا روح امك وانا خليفة الله في الارض

وبدل ما اديها كتف كنت هاوقعها في الارض واسحلها في المعرض


مش فاهم بروح امها هي شايفة ان ده صح ولا ده تخلف جاي مع الرياح من السعودية

متشبع برائحة الاغنام

يعني هي كده غيرت حاجة...ماهي جابت شنطتها وولا حاجة حصلت

وبعدين وهي مالها اصلا اهلها هم اللي يقولوا ده صح ولا غلط


يمكن تكون فاكراها من المسيحيين او البهائيين الكفار الذين يجب محوهم من بلاد

المسلمين ومن بعدهم يجب تدمير الاصنام المنتشرة في مصر من ابو الهول

والاهرامات...فالشريعة تقدي بان يواري الميت الثري لا ان يحنط او يدفن في شكل

هرمي فلا بقاء الا لله باذن الله

فكرتني بواحدة قالتلي مره ان واجب علينا كمسلمين تدمير تمثال بوذا وتطهير الارض

منه


مش فاهم هانفضل لحد امتي نشوف ندخل الحمام برجلنا اليميين ولا الشمال وهل معجون

الاسنان حلال شرعا ام لا ويا تري ايه المستحب ننام علي انهي جنب ولا هل المول هو

شكل ليس بالجديد فلقد كان موجودا ايام عصر صدر الاسلام في سوق عقاظ

وهل اكل المكرونة حلال ام حرام

فيه واحد يقربلنا من بعييد(الحمد لله انه مش حد قريب والمفروض اعرفه لاني نسيت هو مين بس الحكاية مش عارف انساها)بيخلي ولاده يتكلموا بالفصحي
عيال عندها 4 سنين يخليهم يتكلموا بالفصحي علشان قال ايه يعرفوا ربنا
لما بيجي من الشغل بيقولوا:ابتي جه ابتي جه


*نشنت لان من الوصف الست كانت دبابة وماينفعش تغير مسارها بعد الانطلاق

35 comments:

  1. Anonymous said...

    برضه أنا لاحظت الموضوع ده

    رايح أنا و و الدي في يوم و والدي إشتراكي قديم و و إحنا ماشيين ماينفعش مانتكلمش في كل حاجة و الكلام خدنا و إحنا قاعدين و ألاقيلك واحد جاي ناحيتنا و بيقولنا إزاي تتكلموا عن كاتب كافر طبعا سيبناه يدلق الكلمتين اللي شيخه محفظهومله و بعدين والدي رزعه كلمتين في عضمه

    روحت لوحدي أنا بقى و داخل في دار نشر و بسأل عن بسأل عن حاجة و ألاقيلك واحد بيبصلي و أنا صعبان عليه أوي و بيقول لا حول و لا قوة إلا بالله


    و في نفس اليوم داخل ميريت ألاقي واحد جاي بيقول لي مش إحنا أولى برضه

    بالمناسبة عشان الإخوة إياهم اللي هايقروا أنا مش ملحد و لا كافر  

  2. 3rby said...

    مصري:
    ازيك عامل ايه
    معلش مش باعلق انت عارف انا في ثانوية

    كان المفروض والدك يقوله وانت مال الست الحاجة

    واللي انت صعبان عليه ده كنت شاورله بالسبابة

    ويا عم ولو كافر حتي
    انت هنا في حمايتي
    واللي مش عاجبه يخبط دماغه في عامود الخيمة
    طيب انا هاقولك علي حاجة
    انا زودت حتة
    اقراها
    في الاخر  

  3. واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

    الموضوع كبير
    كبير
    كبيييييييير :)  

  4. Nouran said...

    انا بقى مرحتش المعرض السنة دي بس قريت عنه حجات غريبة
    بس انا ليا تعليق عليك شخصيا بس متزعلش
    انا بحس انك بتاخد كل حاجة ع اعصابك يعني انت لما تكبر هيجيلك الضغط وكمان لو بقيت رئيس جمهورية الشعب هيولع فيك يا عم
    بس انا متفقة معاك ف حاجة ان بقى ف منقبات كتيرة بيشوهوا صور المنقبات وسلوكهم بيبقى مريب بس ف الاخر ربنا يهديهم ويهدينا يا عربي يا اخويا  

  5. Egyptian Falcon الصقر المصري said...

    الغريبة ياأخي ان احنا شعوب مالهاش حل، يعني لاأنا ولاغيري يقدر يعترض على النقاب ولاالحجاب ولا السفور، كل واحد يعمل اللي هو عاوزه في نطاق القانون. بس مش عارف ليه فيه ناس هوايتها التعليق على الناس التانيين، ليه مابخليهومش في حالهم. يعني تلاقي المنقبة بتعاير المحجبة بس وشايفاها عاصية ويمكن كافرة كمان، وتلاقي المحجبة بتعاير الغير محجبة. وانا متأكد ان بعض المنقبات بالزي الأسود بيعايروا المنقبات بالألوان، حاجة خبلان.

    طب انا حاحكيلكوا حاجة طريفة جداً، أنا كنت باشتغل في السعودية من ييجي 15 سنة كده. في تاني سنة ليا هناك اتجوزت الحمد لله وجبت مراتي معايا على جدة. المهم طبعاً أول مادخلنا مطار جدة، بيبقى فيه محلات بتبيع العبايات السودة التراديشنال السعودي وعلى كل المستويات من ام 100 لحااااااد ام 1000 ريال واكتر. المهم قلت لمراتي، ها تحبي بقى اشتريلك العباية دلوقتي؟ قالتلي عباية سودة؟ ليه؟ هو انا في عزا؟ مانا محجبة عادي أهو وخلاص. المهم ماحبتش اكسفها ولا اضغط عليها، عرسان جداد بقى ومايصحش الواحد يضغط على عروسته من أولها. المهم رحنا البيت، وبعد شوية جعنا، والبيت طبعاً ماكانش لسة معد لالطبخ ولادياولو، المهم خدنا بعضنا وطيران على بيتزا هت، طبعاً لأول مرة كنت ادخل في قسم العائلات، مانا قبل كده كنت عازب وبادخل قسم الكلاب الجربانة - سوري اقصد قسم العزاب - المهم كلنا الحمد لله وخلصنا وحاسبنا وقمنا. وعلى باب بيتزا هت لقيت مراتي بتقولي هما العبايات بيتباعوا فين؟ قلتلها ليه؟ قالتلي انا عايزة واحدة حالاً. طبعاً انا اندهشت،هو إيه اللي حصل؟ ماكانت رافضة واناماأجبرتهاش والكلام ده من 3 ساعات بس، لما سألتها قالتلي، انت مش شايف اللي حصل؟ كل الستات وارجالة كانوا ماشالوش عينهم من عليا، أنا حسيت اني لابسة ميني جيب مش محجبة!!!!!
    آدي ياسيدي اللي بيحصل، حتى الحجاب العادي بتاعنا ماعادش عاجب وبقينا يانلتزم بالمذهب البدوي القبلي اللي جايلنا من بدو السعودية والخليج يانبقى كفرة وزنادقة ولازم نتحرق بجاز مش ندجيف خالس.

    حاجة تجنن بعيد عنك وعن السامعين  

  6. 3rby said...

    علي:
    مش عارف اقلك ايه

    نوران:
    منورة الاول بشمعتك
    ثانيا:
    انا شاكك ان عندي الضغط فعلا ساعات وشي بيحمر وباحس اني باطير في الهو وباروح واقع
    وعصبي
    بس عاوزة اختي تضرب من واحدة متخلفة وماشتمش


    the egyptian falcon:

    اولا:منورنا يا فندم
    ثانيا:ايه السفور؟

    ثالثا:الغريبة انهم بيخرجوا من السعودية يجوا مصر يروحوا حفلات ستريبتيس ويشربوا خمرا ويلبسوا بكيني
    عادي خالص
    المجتمع لما بيضغط الكفة بتتقلب
    في ايران البي بي سي كانت جايبة واحد بيقول:ايام الشاه كنا بنشرب خمرا في الشارع ونصلي في البيت...دلوقتي بنصلي في الشارع ونشرب الخمرا في البيت(الضغط في العصرين غلط)وهو ده اللي وقف الاسلام عن الانتشار
    تحويله الي عربي وليس عالمي
    لو شفت برنامج الاندلسيون
    قبل ما الاندلس تقع المسلمين جابوا بدو مسلمين من المغرب ومورتنيا والحتت ديه(مرتزقة)لان التجنيد في الاندلس ماكنش اجباري...راحوا مالقوش غير الحجاب ومش اوي...كفروا الاندلس وتخلوا عنها وانشاوا صراع جواها ساعد في وقعوها  

  7. tota said...

    عربى
    الحقيقة مش قادرة استوعب نية التعمد معقولة يكون ده فكرها
    ولا صحيح كل حاجة ممكنة
    لانك خلتنى افتكرت مشهد حصل فعلا فى معرض الكتاب بس هو عن جهل شوية
    مشهد امرأة منقبة تدفع عربة بيبى وبتحاول تطلعها على الرصيف بالطبع الموضوع صعب لضئالة حجمها هى وكبر حجم العربية تقدمت بالصدفة اجنبية لمساعدتها وهى يتحول تعدل وضع البيبى والعربيةعمالة تتحرك
    الست الاجنبية بتثبت لها العجل برجلها وهى بصالها بغضب ومش بتقولها غير عايزة ايه انتى عايزة ايه
    والست الاجنبية استائت من اللهجة وهزت راسها ومشت
    بصراحة مشهد عجيب
    بس فى المعرض كان فى دور نشر عربية كتيرة وكان بصراحة تنوع الكتب مهول يبدو انك ركزت فى اماكن معينة لكن بصراحة الزيارة بالنسبة ليه كانت موفقة جدا وشكرا للصحبة الرائعة اللى كانت معايا
    تحياتى  

  8. Anonymous said...

    ههههههههه

    حلوة حكاية أبتي جه دي
    بتفكرني بأستاذ متعالم عندنا أيام ما كنت في ثانوي كان برضه بيتكلم بالفصحى و على طول يتهمنا بالجهل بس على مين كنت باطلع عينه

    فعلا الموضوع بقى غريب يا أحمد دول ناس مايعرفوش غير الأفكار المعلبة و الاحكام المسبقة اللي بتجيلهم من بلاد الجاز

    سمعت عن رسالة الدكتوراة السعودية اللي بتكفر 200 مفكر عربي شوفها عندي ع المدونة في موضوعات شهر يناير  

  9. emz said...

    انت سبت معرض الكتاااب خالص يا عم احمد
    و انا قلت اهه اعرف فى ايه هناك بما انى فى البلد الملعونة دى مفيش ولا معرض و لا المهم
    فى ممارسات كتيرة اوى غلط الناس بتعملهابحجة الدين

    الموضوع اكبر من مجرد ست بتدى كتف او عيال بيتكلموا فصحى
    الناس نسيت ان الدين المعاملة
    و ان الاسلام اكبر من نرفه صباعنا فى التشهد ولا لا

    يللا
    مش ناقصين حرقة دم

    و ربنا معاك فى الثانوية العامة  

  10. 3rby said...

    توتا:
    هي الست كانت اصغر من عربية البيبي بجد؟
    طيب كان المفروض تتدخلي وتحلي المشكلة بانك تدوسي علي الست وتتبني البت علشان تنقذيها من رائحة الاغنام المتعفنة لان صعب حد يشم
    this stink
    طول عمره

    مصري:
    لو قعدت في ندوة فيها عرب هاتلاقي السوري واللبناني والعراقي والمغاربي بيتكلموا فصحي ايه
    المصري مش اكتر من خمس دقايق فصحي وبعدين يشمر ويتكلم عامية
    مش وحشة الفصحي
    الوحش بجد ربط الدين بلغة وفكر ومنطقة واحدة لان ده بيوقف انتشاره
    انشاء الله هاقراها

    امز:
    والله الاصعب من الثانوية العامة هي العيشة في مصر  

  11. اروي الطويل said...

    يا أيها النبى قل لازواجك وبناتك ونساء الؤمنين يدنين عليهن من جلاببهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين

    وبعدين يا مسلم حرام انك تتريق على حاجه زى النقاب حتى لو انت مش مقتنع بيه ممكن تكون طريقتها غلط وهي بالتأكيد غلط بس ده ما يدكش الحق
    انك تشتم وياريت ما تزعلش حريه التعبير عن رأيى حتى لو كان غلط
    معلش سؤال انت زعلان ليه علشان الكتب 90 منها دينيه مش السبب اللى احنا وصلناله دلوقتى هو ان احنا بعدنا عن الدين ولا انت ايه رأيك
    رد من غير عصبيه من فضلك  

  12. 3rby said...

    ولا عصبية ولا حاجة
    انا شيلت حتة كنت كاتب فيها اني مش مقتنع بعدم الحجاب زي مانا مش مقتنع بالنقاب
    وانا باضغط علي اختي
    بس برضو الست ديه مش مشكلتها
    لو مشكلتها انا كمان باقول النقاب ده تقليد بدوي ومش فرض اسلامي
    ولو اللي هي عملته ده صح يبقي انا اروح اقلعها النقاب
    وبعدين افرضي اختي مش مسلمة
    هاتلبسها الحجاب بالعافية؟
    انا شيلت الحتة اللي عن الحجاب علشان مش عايز القضية تتشخص لانها حساسة جدا بالنسبة ليا
    بس هاقولك علي حاجة
    اعرف بنت من زمان
    ابوها واخوها رزلوا عليها علشان الحجاب
    قعدت تفكر انا ليه بيعاملوني كده
    خايفين عليا ليه
    وصاعت
    ودلوقتي بسم الله ما شاء الله لابسة الحجاب
    وفي نفس الوقت بتهزر في امور جنسية مع الولاد
    يعني الحجاب مامنعش حاجة
    المهم الاخلاق
    ولا ايه؟
    انتي بقالك كتير ليه مش بتيجي؟  

  13. اروي الطويل said...

    معلش اصلى مشغوله اوى الايام دى

    بس في ايه العلماء استدلوا منها على فرض النقاب سواء انت مقتنع او لاء
    الايه هيه
    يا أيها النبى قل لازواجك وبناتك ونساء الؤمنين يدنين عليهن من جلاببهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين

    انا مش لابسه النقاب بس اتمنى بس بشرط يكون على حق
    سلام  

  14. 3rby said...

    بصي يا اروي
    انا مش فاكر الحديث اوي
    بس كان مره الرسول عليه الصلاة والسلام شاف بنت ابو بكر(مش فاكر انهي واحدة)وقالها ان المفروض في سنها ده مايبنش غير وشها وكفيها وكعبها
    بالنسبة للاية
    انتي قريتي عند المواطن المصري العبيط
    فيه ايات في القران نزلت لتحل مواقف في زمانها
    انا مش متعمق اوي في الدين
    بس ماعتقدش ان النقاب اسلامي
    وعلي فكرة الدين مرن
    مش عب اوي كده
    يعني فيه حاجات لو الواحد ماعملهاش مايبقاش الحد يعني
    المهم ان "الدين المعاملة"والحمد لله انا وعيلتي بنتعامل كويس واحسن من منقبات ودقون كتير
    طيب هاقولك علي حاجة
    ابويا كان لسه بيحكيلي عن ان بتوع التوزيع بيجوا الساعة تسعة ياكلوا فول وطعمية ويتوضوا ويصلوا ويروحوا يحطوا معظم الاعداد عند بياع واحد ويجوا والجرنان يفيض عند البياعين دول ويرجع مع ان الناس طول مانا معاه بيسالوا الجرنان فين
    اتاريهم مش فاضيين فبيحطوا الجرايد عند موزعين قريب من الجرنان بس ويرجعوا يصلوا السنن
    والست اللي كاتب عنها ديه انشاء الله ربنا هاينتقم منها هي واللي زيها
    الدين مفهوم غلط
    كل مره باجيب حاجة من محل فيه دقون بيتنصب عليا وبتطلع بايظة
    انا مش ضد الذقن
    ومش باقول كلهم كده
    بس فيه ناس فاهمة الدين هو الذقن والجلباب والسروال والسواك والعباية وكده يعني  

  15. Mongey said...

    احمد
    مش عارف ليه دايما المواضيع كلها تلف تلف و توصل لموضوع الحجاب والنقاب و الدوشة دي كلها
    المشكلة ان المويدين للنقاب ما بيفكروش ان معارض النقاب او الغير مويد له انسان و بيتكلموا
    علي انهم المدافعين عن الاسلام
    و غيرهم ضد كده
    و من راي المشكلة كلها
    فكريا مهما جدا جدا
    و يجب التخلص منها  

  16. أحمد المصري said...

    ايه ياعم عربي انت معقد منهم ولا ايه
    مفيش حد ممكن ينكر إن فيه تيار كبير حصر الدين في الجلابية البيضة القصيرة اللي فوق الركبة ب 3 متر وإن النقاب فرض و.. و..و إن اللي حصل لأختك ده شيء مستفز جدا ..لكن لا أحد ينكر أن
    هناك كثيرون منهم شديدي الإحترام 00وبيحترموا الحرية الشخصية جدا000
    وكلامك إنك لو كنت شفتها كنت قلعتها النقاب و تقلها كذا كذا كذا 00يا أخي افتكر إنك تقابل السيئة بالحسنى 00
    ساعتها يمكن هيا اللي تقتنع وتبطل اللي بتعمله ده 00ولا انت رأيك ايه؟
    مع تحياتي00
    والسلام عليكم0  

  17. 3rby said...

    منجي:
    يا عم حجاب ايه بس
    انا باتكلم في الفكر المتخلف بتاع الست
    مش باتكلم في فرضية الحجاب
    واقرا ردي علي اروي
    باحس زيك ان المنقبة شايفة الباقي كفار
    زمان الحجاب تطور للخمار
    وبعدين النقاب
    وممكن قريب تلاقي الخيمة اللي الستات بتلبسها في افغانستان ام شبكة ديه علشان العين عورة
    وفي الاخر الستات هاتنتحر لانهم رجس من عمل الشيطان


    د/احمد المصري:
    انا ماقولتش ان كلهم كده
    بس 90%من اللي اعرفهم مش محترمين
    فيه واحد كاتب عنه في بوست فات
    لو اتكلمت عالنقاب ممكن يتخانق معاك
    ويا سلام عالللحية
    وفي نفس الوقت عنده 60 جيجا افلام سيكس
    والامثلة كتير
    وان لو كنت موجود وسكت(زي اختي ما عملت)ماكنتش هاتفرق معاها
    انا اعرف ناس من النوع ده كتير وفيه منهم قرايبي
    لازم تكون شيخ ولازم تكون ملتحي ولابس الجلباب والسروال علشان تبقي بتفهم وعلشان يسمعولك  

  18. Mongey said...

    احمد كلامك شغال بس انا مع د/ المصري
    انك لازم تتكلم بطريقة كويسة تكون احسن من كدة  

  19. أحمد المصري said...

    فعلا الجمود الفكري صفة متأصلة فيهم بس حتى حاول تتكلم معاهم بالراحة وبالعقل ..حتى لو مسمعوش ..يبقى انت عملت اللي عليك..المشكلة إن الدقن دلوقتي بقت مسؤولية يعني أي حد عايز يربي دقنه ويقصر لبسه مش مشكلة ..كويس كمان بس لازم يكون قدها
    يعني مش مربي دقنه وموبايله كله افلام سكس أو بيعشق هيفاء ومروة زي ماقلت ..مدام كل اللي تعرفه من النوع ده حاول تدور على حد مربي دقنه ومحترم ومش حتغلب على الأقل ساعة ماتتناقش معاه عن النقاب-أو أي حاجة تانية- تلاقي واحد يسمع الرأي الآخر ..
    مع تحياتي00
    والسلام عليكم0  

  20. mariam said...

    انت عارف انا اللى مضايقنى
    هو ان التطرف بدأ ينتشر
    يعنى كل واحد متطرف فى وجهة نظره و شايف التانيين غلط
    يعنى اللى مش زيي غلط
    و اللى هى عملته مش هو ده الاسلام
    لأن التعصب تشويه للأسلام قبل ان يكون حمايه له
    عذرا للأطاله  

  21. sherehan84 said...

    ربنا يشفي يا ابني  

  22. أحمد المصري said...

    MANO:
    انا معاكي في اللي قلتيه ..بس عايز أصحح حاجة ..التعصب للإسلام واجب ..لإن معنى التعصب الدفاع عنه والإلتزام بآدابه..أما اللي غلط الجمود الفكري والتشدد ..أنا عارف إن مش قصدك ..بس ده بس تصحيح للفظ شائع يمكن مش فاهمين معناه كويس0
    مع تحياتي00
    والسلام عليكم0  

  23. أحمد المصري said...

    آه على فكرة ياجماعة ..أنا كتبت أول قصة قصيرة النهاردة ياريت تقروها في مدونتي وتقولولي رأيكوا بصراحة ..عشان ده مهم جدا بالنسبة لي ..معلش ياعم عربي خرجنا عن الموضوع المرة دي 0  

  24. Dr. Tantawy said...

    عزيزي

    انا متفق معاك تماما في ان طريقه الست المنقبه همجيه جدا

    لكني مش عارف ليه ملاحظ ان في اسلوب سخريه طول التدوينه من الدين والتدين .. مع انك مقلتش مثلا ان في بنات في المعرض مش لابسه هدوم ..و في كتب عن الثقافه الجنسيه بأغلفه ميصخش تتحط في معرض .. و في كتب هايفه و ناس مشغله شعبان عبدالرحيم

    ربنا يهدينا جميعا و عموما وصفك كان لذيذ لولا انه كان متحيز شويه على الناس اللي بجلاليب و دقون :)  

  25. 3rby said...

    منجي

    انا ملاحظ ان ايد الصورة اللي عاليمين
    بتعرج
    طلعلي الحتة اللي سخرت فيها من الدين
    انا مسلم
    مسلم
    مسلم


    د/احمد المصري
    انت عندك 16 سنة
    ومخلينا نقولك دكتور ليه
    ولا ده تحفيذ مثلا
    انا اصلا مش مقتنع ان الجلابية القصيرة والجلابية عموما ليها دعوة بالاسلام
    زمان كانوا بيلبسوا كده علشان الجو والظروف والفقر
    طيب انا غني
    اقشف نفسي ليه
    يعني معايا فلوس اجيب لبس اقوم البس لبس قصير
    طيب ربنا اداني الفلوس ليه؟
    تحياتي00
    وعليكم السلام00000

    مانو
    شرفتينا يا فندم اولا
    ثانيا:هو ده الاسلوب البربري القادم من الجزيرة العربية
    المهم ان معظمهم زي ما قلت ناس مش كويسة
    زي السعوديين
    معظمهم خمرجية وشواذ وقرف


    شريهان
    يشفيني ولا يشفيها؟
    :)



    د/احمد المصري:
    التعصب مش كده
    ولو كان كده هو غلط برضو
    لازم الواحد يفكر في اللي الناس بتقوله
    ويشوف هم بيقولوا كده ليه
    علشان يحاول يصحح مفهومهم
    او يمكن هو غلط
    يعني اللي فكر هل الاسلام صح ولا غلط وقرا ولف في الاديان ايمانه احسن من اللي ورث الاسلام ومافرقتش معاه لو كان اي حاجة تانية وبيدافع علشان هو ورثه
    مش يمكن يكون غلط(مثلا)؟
    يعني قصدي حط نفسك في مكان اللي قدامك
    هاتلاقيه بيشتم في دينك اللي انت وارثة لانه من دين تاني هو وارثه برضو
    ولو كنتوا اتبدلتوا ماكنش هايحصل حاجة
    ممكن ابقي اوضح اكتر في بوست لو كنت فهمتني غلط
    علشان كده طولت اوي  

  26. 3rby said...

    منجي:
    سوري لخبط بينك وبين زنجولا
    بس برضو كويس اني اكتفيت بالسخرية


    طنطاوي:
    وريني الحتة اللي سخرت فيها من الدين
    انا سخرت(مش من المتدينيين لان ديه حاجة خاصة جدا بينهم وبين ربنا)ولكن من المدعين التدين لانهم حشروا نفسهم في حياة الناس وحشروا الناس في علاقتهم بربنا
    وبالنسبة للكتب الجنسية ديه حاجة لاحظتها فعلا وقلت لمنجي بس مش عارف ايه اللي نساني اكتبها
    بالنسبة للبنات اللي منغير هدوم
    كانوا فين دول؟
    بس عمرك شفت بنت من غير هدوم ضرت حد او ضربتوا
    انا باتكلم في اعتداء
    منورنا يا كبير  

  27. Shreef said...

    انا معرفش بصراحة لحد امتى هنتنينا نتكلم عن الحجاب و النقاب و الحوارات ديه المفروض بقى نوصل للخلاصة و ننجز و هي بشرعية الحجاب و حرية النقاب وديه حاجة في الدين يعني بين الشخص ده و ربه حرام عليكوا خلونا نعدي النقطة ديه..رأيي ان خلاص النقط ديه في الدين تبقى بديهيات و نركز في مستقبل البلد و مستقبلنا  

  28. 3rby said...

    شريف:
    اولا: منورنا
    ثانيا:انا مش باتكلم في اي حاجة من شرعيةالحجاب وحرية النقاب
    انا باتكلم ان زي ما الحجاب فرض للبنت الحرية فيه وده مش بينقض اسلامها
    مش من الاركان يعني
    وده كان هايوضحلك في الموضوع
    واقري كمان التعليقات
    انا بس عاوز افهم ليه الناس معتبرة الحجاب من عدمه حاجة عامة مش بين العبد وربه يعني مين الست ديه علشان تعتبر نفسها وصي او حد بينفذ امر الله
    نظام جماعة الامر بالمعروف
    بس هو ده الموضوع  

  29. Anonymous said...

    eversince the neqab and hegab wave came to Eggypt everything have changed to the worst, check your parets and granparents black and white pictures,, men respected women, women were respected and tolerence dominated our life. don't tell me hegab and neqab is the dress of virtue, just walk around in the streets and you'll see it is just a piece of cloth, what's important is what's inside.
    by the way, the word hegab is a new invention, it's a scarf or 'tarha'.  

  30. Yasmine Adel Fouad said...

    عربى
    مش هقرأ تعليقات علشان مفيش حاجه تأثر عليا
    اولا انت ليه واخد انطباع ان المنتقبه دى كانت قاصدة تخبط اختك علشان هى مش محجبة مثلا يا ابنى المعرض بيبقى عامل زى العجينة او زى علبة السردين كله بيخبط فى كله و ده عادى فى الزحمة

    و لو فرضنا ان ده حقيقى مش لازم تطول لسانك علشان انت كده بتدى فرصه للى انت بتهاجمهم دول انهم يمسكوا عليك غلطة
    ماتاخدش الموضوع كده بالجامد على صدرك
    مش معنى كده انى مع فرض الرأى
    بس فى نفس الوقت هاجم اللى قدامك بأسلوب أكثر رقيا كده

    اما بخصوص قريبك اللى بيعلم ولاده الفصحى فهقولك حاجه هو أكيد ليه وجهة نظر مينفعش مانحترمهاش لان زى ما انت عايز تكون حر لازم تسيب اللى قدامك حر

    مش معنى انه مختلف يبقى بالضرورة انه غلط
    فى فرق بين الاختلاف و التخلف

    مش عارفه
    انت عندك حق لو تزعل لما الناس دول يحاولوا يفرضوا عليك رؤيتهم او ما يحترومكش علشان انت مختلف عنهم لكن فى نفس الوقت مينفعش انت تعاملهم بنفس الاسلوب و الا يبقى جيت تكحلها عميتها

    مادام مؤمن برأيك فعلا يبقى خلاص ممكن بنظرة واحده توقف مجتمع كامل عند حده


    يارب كلامى ما يزعلكش علشان انا مش ضدك
    انا بس بتكلم عن الاسلوب اللى انت بتقول بيه الكلام

    و ما تضايقش نفسك يافندم
    علشان الدكتور قال ماتتعبش صحتك
    ده انت ثانوية عامه
    يعنى عنق الزجاجة

    ههههههههههه  

  31. 3rby said...

    anonymous:
    i am not disputing about the obligation of hegab
    i'm just talking about the defective psychology of this woman
    she is free to wear any thing as my sister is free to not wear hegab
    the most important thing is her behavior and her way of dealing with people

    ياسمين:
    لا الست ضربتها وبعدين راحت حتة تانية وماكملتش الطريق اللي افتعلت مشيها فيه علشان تضربها

    انا والله طول عمري باتكلم برقي
    بس حبيت احرج اي حد بيتكلم بالاسلوب ده واوري انا ممكن اعمل ايه بنفس الاسلوب ومنطقه في الحالة ديه مش هايقدر يغلطني
    كمان ماتنسيش انها اختي يعني لازم اخد الحكاية علي كلي

    انشاء الله هابقي اهدي المرة الجاية لما اكتب

    انا مش ضد الفصحي وانا وضحت ده في التعليقات
    اي عربي ممكن يقعد ساعات يتكلم بالفصحي وبالذات السوريين
    اما لو جبتي دكتور مصري في الجامعة تخصصه لغة عربية مش اكتر من 5 دقايق وبعدين هايشمر ويتكلم عامية

    انا ضد ربط الاسلام بالعرب
    يعني شوية من العرب المسلمين عملوا ارهاب العالم اعتبر ان الاسلام ارهاب
    وهم مش غالطنين لاننا ادينالهم الفرصة ديه بجعلنا الاسلام عربي مع ان الاسلام للبشر جميعا علي عكس الديانات التانية
    بس الديانات التانية هي اللي بتنتشر والاسلام بيتقلص

    انا كمان ماتكلمتش في فرضية الحجاب انا باتكلم في الاسلوب الارهابي

    بس
    وماقدرش ازعل منك يا قمر
    انا زعلت علي نفسي
    شكلي هادخل معهد
    انتي احبطتيني
    ماشاء الله
    بس عادي اخويا جايب 399
    وابن خالي ادي جايب
    201.5
    ماتخفيش يعني  

  32. Yasmine Adel Fouad said...

    على فكرة اعرف دكاترة لغه عربيه فعلا ما بيتكلموش غير فصحى بالساعات

    و ما تخافش
    الثانويه العامه مش بعبع
    و لعلمك اسهل من الجامعه بكتير
    بس علشان الواحد بيكون متنشن و هو بيذاكرها علشان مستقبل فبيفتكرها صعبه

    خليك ريلاكس يافندم

    ربنا يوفقك  

  33. 3rby said...

    حاضر
    هاخليني سيرلاكس خااالص  

  34. Anonymous said...

    سلام عليكم الاول انا دى اول زيارة لى فى مدونتك وحبيت اعلق عليك انا لية راى تانى فى موضوع الحجاب المفروض ان احنا لازم نلتزم بالحجاب واحنا منعرفش اذا كان النقاب فرض او سنة او فضيلة العلماء مختلفين على الموضوع دا ويبقى احنا ماناش الحق ان نقول ان النقاب سنة وكمان حضرتك قلت ان احنا لسة بنشغل بالنا بدخول الحمام بالرجل اليمنى او اليسرى دا يااخى من امور السنة ولازم نلتزم بسنة نبينا علشان نفلح لان لو ملتزمناش بيها هانخسر دنيا واخرة احنا هنا فى الدجنيا دى علشان نعبد ربنا ونمشى ورا رسولنا الكريم كل حاجة عملها نعملها واللى معملهوش ميلزمناش نستغنى عنة فورا ربنا امرنا بكدة وكمان ياخى مينفعش تسخر من النقاب بالطريقة دى دا مهما كان لباس المؤمنات وزوجات رسولك الكريم لازم تعرف اكتر عن الاسلام وعن الزى الاسلامى وكمان ربنا مفرضش حاجة الا ولها اهمية ربنا امرنا بالنقلب علشان يحمى المراة لانها جوهرة لازم نحميها ونحافظ عليها وفعلا ما اجمل الحجاب ما اجمل الحجاب وربنا يهدى بنات المسلمين للحجاب يارب العالمين وياريت متزعلش من تعليقى لان دى وجهات نظر سلام  

  35. إيه النظام said...

    أكد طبعا ده تصرف غلط منها بس مشكلهم تصرفهم كده بس أنا حاسس أنك واخد موقف