جالي تاج وقريب هايجيلي عرش وصولجان بس بعد مالكبير بتاعنا يتكل وانا اجي مكانه
هم 3
اتنين ليا انا ومنجي وبما اني مش عارف اوصل لمنجي بقالي يومين فاهعملهم منغير تنسيق
واحد من امز اللي هي ايثار-الألش ممنوع بس التسييح لا-
وتاجين من نوران
علي فكرة هم شبهي اوي
ايه اللي هيحصل لاميلك لما تموت؟
من اولها موت...ده ايه التناحة ديه...وبعدين هي كل الخسائر اللي جت علي دماغ اللي كتب التاج هاتبقي الايميل...هايترزع طبعا


.
اديت الباسورد بتاعك لحد قبل كده؟

طبعا
.
لو اه كانت طبيعة العلاقة بيه ايه؟

كان مع الشعب كله وده كان بيعمللي مشاكل لاني قليل الادب علي عكس طبيعتي في التدوين ودايما الباسوورد بتبقي شتيمة
برضو اديت باسوورد البلوج لمدونين ساعة لما باظ وطبعا قعدت اغير في الباسورد

.
اسمك؟
المفروض ده يبقي اول سؤال الواحد يتسأله
سؤال صعب جدا
اديني فرصة افكر
اقوله زي لما كنت باقوله وانا صغير
احمد عزت توفيق عبد المقصود القمحاوي توت عنخ امون

.
اسم الدلع المشهور بيه وسط اصحابك؟
بيقولولي يا عزت علشان اسمي احمد زيهم
ماليش اسم دلع ما بينهم
بس زمان كانوا بيقولولي يا فكست
اهلي بقي بيقولولي يا دودا
وده اسم ليه قصة طويلة عريضة


.
عمرك؟
عمري(ايدي بتعمل 3)عمري 17 سنة الا 3 شهور




برجك
الجوزاء

السفر بالنسبة ليك؟
متعة
مجال دراستك؟
ثانوية عامة


.
شخصيتك نوعها ايه؟
هاتبقي كلها شتايم
مجنون
عصبي
صعيدي
طيب وعندي حسن نية بشكل مستفز


.
المود بتاعي:
متشائم ومحبط وبقالي زمن مافرحتش
والكلمة ديه قلتها مره لابويا وقالي انت المتني
بس انت بتشتغل نفسك


.
وقت فراغك بتعمل فيه ايه؟
لو اعتبرنا التدوين وقت فراغ يبقي بادون ممكن اخرج ارخم عالخلق والعب
sim city
وعلي فكرة اللعبة ديه بتخلي الواحد يبدع
بتبني مدينة وتخطت طرق وكباري وتظبط الحياة والميزانية
تدريب يعني علشان مصر تبقي حلوة في عهدي-

.
الاكلة المفضلة؟
نوران زي اخويا في الاكل(اصلي عملت كوبي وبيست وغيرت في الاجابات)اخويا ممكن يبعني علشان صنية بطاطس او حلة محشي
باحب اي حاجة الا المكبوس-

.
الصفات اللي اختها من ماما ومن بابا؟
جدتي من ناحية امي بتقولي يا عزت
بامشي زي ابويا وباكل زيه وباتكلم زيه وشبهه كمان(تخيلوا انا شبه ابويا)من امي بقه مش عارف
لان الصفات اللي فيها في ابويا
يعني عاطفي وعصبي


.
اكتر 6 حجات بتكرهها؟

مش لازم كلهم حاجات
باكره الخليجيين
وبعديهم اليهود
لان اليهود فيهم ناس كويسة زي ناعوم تشومسكي وارثر ميلر

اما الخليجين فماقبلتش حدا بيفهم فيهم
ومابحبهمش مع اني مولود في الدوحة
الغباء
الغرور
الألاطة
طريقة نطق البنات للغة واعتقادهم ان الواحد لازم يتدلع علشان يعرف انكليزي او فرنساوي


مبارك.
اكتر 6 حجات بحبها؟
اهلي
الموسيقي

بلدي

اهل بلدي

رشا:)

القراية



.
الشغل بالنسبة ليك؟
حلم نفسي اخوضه علشان اخلص من التسلط
مع اني حر في اني اعمل اي حاجة
يعني مسموحلي اعمل اي حاجة المهم ماضرش الباقي
ممكن اشرب سجاير في البيت(وعلشان كده مش بادخن)بس برضو مش حر بالكامل بدليل ان امي عمالة تقولي اقفل الكومبيوتر وروح ذاكر


.
الكمبيوتر بالنسبة لك ايه؟
جهاز نفسي مصر توصل لتصنيعه بدل الشيبسي اللي باكله وانا باكتب


.................................................................................
التاج التاني:


الخمس الحجات اللي محدش يعرفها عنك؟
ينفع اقول حاجات ماحدش يعرفها غير اهلي؟هاتبلطج واعمل كده..انا حر



اولا:


اني مشوش من جوايا لدرجة رهيبة
بيتهايئلي الناس كلها تعرف بس انا اللي بيتهايئلي انهم مايعرفوش زي مابيتهايئلي انكوا مافهمتوش حاجة

ثانيا:
باتكسف جدا من الصوت العالي
وباتكسف لو قاعد في مطعم وحد مش بيعرف ياكل
formally
ثالثا:
وانا صغير عرفت ان نظري بوزتف فاقعدت افكس علي اهلي واقول انا شايف النملة اللي عالعمارة اللي قدامنا وفيه راجل بيشاورلي من الطيارة وبعدين صدقت نفسي

رابعا:
حاجة ماعرفهاش عن نفسي فمش هاقولها

خامسا:
انا زهقت من السؤال ده

التاج اللي بعتته امز بس علشان اللي فوق بعتتهم هي كمان:
افتح الكتاب اللي بتقراه حاليا علي صفحة 123 و عد خمس سطور و اكتب اول تلاتة بعدهم..لو الكتاب اخره 122 اعمل ايه؟

في بعض النباتات علي مواد اخري مثل البروتين الذي يمكن استعماله كغذاء للانسان او كعلف للحيوان.كما عثر ايضا علي بعض الالياف التي يمكن الاستفادة منها في صناعة مواد
البناء وفي صناعة الورق....الحمد لله السطر مش كامل

كتاب كتل مش كده؟
زمان كان نفسي ادخل هندسة نووية والناس اتريقت عليا وكرهوني فيها ودخلت ثانوية عامة منغير هدف وديه من الاسباب اللي خلتني اجيب 89.53
رحت المعرض ومعاجبتنيش حاجة من الكتب الدينية المنتشرة وماجبتش غيره(مش ضد الكتب الدينية بس انا ضد الكتب اللي بتناقش حاجات في المجتمع من بعد ديني)وماجبتش غير ده علشان يرجعني لمود الطاقة وبعد ما قريت خمسين صفحة اكتشفت اني ترب
جبت كتاب لاستاذ مساعد كيمياء كلية العلوم جامعة صنعاء واستاذ مساعد الفيزياء كلية العلوم جامعة طنطا
الاجمد جاي
الكتاب مطبوع سنة



1986
يعني من عشرين سنة
تخيلوا الاكتشافات اللي حصلت من عشرين سنة
ينفع تتعمل في مجلدات

هابعت التاج لمين
نفسي ابعته لكل اللي عاملهم لنكات
هاعمل لواحد من كل مجموعة يعرفوا بعض كويس علشان ينشروه
طبعا بلاش الناس اللي عملته
هابعت التلاتة ل:
the first lady"rasha"
شهروز
زيزي
اروي الطويل
عيلاء ابن عمي(ابقي ابعته لدعاء)
واشربوا بقي
سلام بقي
اكيد ماحدش قرا


31 comments:

  1. emz said...

    جوزاء برضه :P
    ..
    ممكن برضه افكر على كده
    هههههههههههههه
    ..
    و بعدين على فكرة انت ظالم الخليجيين
    مدتهمش حقهم من الشتايم
    - مع الاعتذار لاى محترم فيهم -

    تحياتى  

  2. Anonymous said...

    أولا علشان انت عاوز تتقرص من ودانك
    تصلت مش بالصاد
    تسلط
    تتكتب كدة يا بتاع ثانوى عام

    فاكر لما كتبتلى ثانوية عامة بالسين؟؟
    ههههههههههههههه
    تسييح بقاا

    ======
    المهم
    أنا حسيت انك بالصفات اللى قلتها دى فعلااا
    بس بجد
    أنا مبسوطة متتصورش أد اية ان واحد فى سنك انت ومنجى وفى مصر
    عرف يشكل عقله وفكره بالشكل دة

    حاجة صعبة وسط المغريات اللى عايشها اللى فى سنك دلوقتى

    تحياتى يا احلااا عربى صغنووون

    ممكن اديك بوسة أموية؟؟
    أمواااة من ماماا  

  3. Mongey said...

    ايه يا ابني مش فاهمك برضة ايه واحد ليك وواحد لمنجي ده مش فاهمك برضة
    و بعدين انا شايف انك مش قليل الادب زي ما بتقول علي نفسك انت بيتهيلك
    امال الناس التانية تبقي ايه
    بس انا شايف ان كرهك للخليجيين مبالغ في بمعني ان مستحيل تكون دي اكتر حاجة بتكرها
    في حياتك
    مستحيل  

  4. Nouran said...

    بسم الله الرحمن الرحيم يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم انا جاية اشحت هنا ولا ايه ويجيلي الضغط وصداع عقبال ما اكتبلك كومينت عارف لو حصل حاجة تاني الله ما انا كاتباه
    بص يا سيدي انا كنت كاتبه انت طيب وشطور وحاجة تاني مش فاكراها وانك مش زي بقية الشباب التايه بتاعنا ولو اني مظنش انه تايه وكنت كاتبه عن الحمار بتاعنا انه مش هيموت ابدا وكده مش هتمسك الحكم فلازم تعمل انقلاب وكنت بتريق ع اسم فسكت -ايه والنبي فسكت ده- وكنت عايزة اسالك 3 اسئلة
    النملة كانت كبيرة ولا صغيرة ؟
    الراجل شافك ازاي من فوق هو كان لابس نظارة معظمة ؟
    مين اللي بيحب الاكل ده انا ولا انت ولا اخوك ؟ :))

    منجي : انت كمان اعمل التاج انا بعتهولك :)  

  5. Nouran said...
    This comment has been removed by the author.
  6. smraa alnil said...

    ايه ياعم البلطجة دي
    انت بتتبلطج علينا ولا علي نفسك هههههههه
    وبعدين انت مش قليل الادب زي ما بتقول انت بس بيبقي عندك عشم في الناس جامد
    عامة حبيت اطمن عليك
    اخبارك ايه بقي  

  7. 3rby said...

    امز:
    والنبي لو شفتي خليجي هفأ
    ارميه في الخليج
    نسيت اشكرك عالتاج
    بالنسبة للتفكير
    هاعملك فرح ماحصلش
    في الدوحة
    :)
    احمد وايثار

    شهروز:
    صلحتها
    خلاص انتي هاتذليني
    بلاش تسييح بقي
    انا بس اللي اسيح
    بس هو ايه اللي خلاكي تحسي اني انا ومنجي كويسين
    دا انا كاتب اي كلام
    ايه الفكر اللي هنا
    بالنسبة للبوسة
    ماينفعش اجيب واحد بيعزف كمانجة
    وتبقي عاطفية؟!
    اقري البوست اللي حاطتله لنك عن مستقبل مصر في عهدي
    منجي:
    نوران بعتت كله ماعدا بتاع الكتاب لينا احنا الاتنين علشان متحيرة
    وامز بعتت التلاتة ليا انا بس علشان شكلها واقعة
    :)


    نوران:
    نسيت اشكرك عالتاج
    علي فكرة انا كل ماقري حاجة واجي اعلق عندك بيحصل حاجة
    بالنسبة للحمار بتاعنا
    اقري البوست اللي حاطتله لنك ده
    الاكل
    انا كنت حاطت كوبي وبيست
    ونسخت السؤال
    اخويا هو اللي بيحب البطاطس والمحشي
    وانا باحب اي حاجة الا المكبوس
    علشان خليجية
    وبعدين كانوا بيقولولي فكست
    اصلي كنت هفأ وانا في ابتدائي
    وده تحريف لاسم ابويا
    بقية الاسئلة:
    انا كنت باشتغل الناس وصدقت الاشتغالة
    ودلوقتي ربنا بعتلي واحدة تشتغلني
    فعلا يمهل ولا يهمل


    انشي:
    ازيك يا انشي
    معلش والله بقالي كتير مابجيش انتي عارفة الثانوية
    مطحون
    بس انشاء الله هاجيلك النهارده بس بعد الدرس  

  8. Racha Khoury said...

    يااااااااا حياتي

    ;)  

  9. Anonymous said...

    هههههههههه
    لاء
    متنفعش عاتشفية بأى حال من الأحوال يا شقى
    لأنى كمان تلات أربع سنين على سنى
    وأبقا أدك مرة كمان
    يعنى برضة البوسة أمومية

    تحياتشى  

  10. emz said...

    يا سلام
    لا مينفعش كده
    فى الدوحة ايه
    انا عايزة ارجع مصر :P  

  11. Anonymous said...

    إيه ده يا إحمد إجابات جامدة أوي
    و برضه إبقى إكتب شوية شتايم من عندي للخليجيين مع الإحترام لمحترميهم إذا كان فيهم محترمين و فعلا زي ما قلت الخليجيين أسوأ من اليهود اليهود ع الأقل كان فيهم كافكا و تشومسكي و ميلر
    لكن بلاد الجاز أجارك الله  

  12. elkamhawi said...

    اول ملحوظة اختها عليك فى اسماء الدلع نسيت تقول
    زباااااااااااااااااادى

    هكملك وارجعلك مش سايبك  

  13. 3rby said...

    the first lady:
    انتي اللي حياتي

    شهروز:
    مش عاتشيفية ازياي وانتي بتقوليلي تحياتشي؟
    ماخدتش بالي انك عملتي التاج مع اني علقت عليه كذا تعليق
    وقعدت استني انك تعمليه
    هطل بقي بعيد عنك

    امز:
    اصل واحدة من ضررك في الدوحة(فوق اللي فوقك)فمش هاقعد الف بقي لازم تبقوا قريبين من بعض
    عاوزك تقابليها علشان هي تقول اذا كنتي حلوة ولا لا وانتي تقولي اذا كانت حلوة ولا لا

    مصري:
    فكرتني بكافكا
    بقالي زمن نفسي اقري محاكمة كافكا ومكسل
    بس اول مره اعرف انه يهودي


    علاء:
    اختها ولا اخوها
    اااااااا
    مابلاش تخليني اكتبلك دلعك اللي بدلعك بيه
    بطل تسييح  

  14. ذو النون المصري said...

    لا و الله قرات كل ما كتبته و علي فكره التاجين الاول و الثاني وصلوني و رديت عليهم و حالة التشويش التي ذكرتها هي نفسها التي اعانيها منذ المرحله الثانويه ايضا و بدات معي منذ ان بدات اطالع صحيفة الشعب لحزب العمل
    لك تحياتي
    و طموحاتك جميله جدا  

  15. اروي الطويل said...

    مرسى اوى اوى يا احمد على التاج فرحت بيه والله معلش ما بعديش اصلى مشغوله اوى اوى هفضالك اهه اصل الدراسه بدأت والواحد بدأ يفضى  

  16. Unknown said...

    مبروك علي التاج
    بس أنا عايزه أعرف قصة دودا دي  

  17. Racha Khoury said...

    بتحب عليا !!!!


    انا الي سايبالك الحبل
    تسرح وتمرح على كيفك
    لا وقدام الخلق ....


    قلبي انجرح خلاص بس مش حيتجرح تاني
    ايه دا يا عم عربي

    انا تحب عليا معلش يا ايمز يا ختي
    الرجاله صنف مالوش امان
    وكمان في الدوحة
    طب بعد ..قرب بس مش جيران


    خلاص كل الي بينا انتها
    رجعلي صوري والدبدوب الي جبتهولك
    وعلبة الشوكلاته الي مكلتهاش

    وخد العيال انا مش عايزاهم خلاص
    ولا عايزه اي حاجه تفكرني فيك

    منك لله
    كسرت قلبي

    بكرة اتجوز خليجي
    واحرق قلبك  

  18. Yasmine Adel Fouad said...

    عربى

    اعتبر كل اللى بيننا انتهى
    بقى انا مالاقيش اسمى فى الحاجات اللى بتحبها

    روح بقى خلاص
    فركش  

  19. 3rby said...

    انا هابعت لكل واحد كومن علشان ميتين ام ده موقع لغالي تعليق اد السنة السودة هنا وعند بنت مصرية وقاعد اعمل اصوات مش كويسة لجوجل علي امريكا علي بلوجي  

  20. 3rby said...

    ذو النون المصري:منور والله
    يعني اطمن
    هاخف بعد الثانوية  

  21. 3rby said...

    اروي الطويل:
    مين مرسي ده
    هنا عربي
    وفيه منجي بس هايخلص
    افضي وتعالي
    وابواب البلوج مفتوحالك  

  22. 3rby said...

    اسراء:
    مافيش زغروطة؟
    هاقولك يا ستي
    وانا صغير ابويا كان بيغنيلي اغنية كلها قلش(علشان كده انا قلاش)كان بيقولي فيها يا احمدي
    علشان كده هابقي رئيس جامد
    احمدي عزت
    علي وزن
    احمدي نجاد
    وبعدين اخويا ماكنش لسه بيتكلم اوي
    فكان بيقول بدي
    وبعدين اتحرفت لدودا وبدود وزبادي
    من سنة كنا راجعين من المصيف وبنت عمي معانا وقرفتها طول المصيف وجت حتة مزة قعدت
    محسوبك قاعد طبعا مش علي بعضه
    قامت بنت عمي(اخت القمحاوي بس مش مركز الكون واحدة تانية)قالتلها
    ده بقه دودا
    ايه رايك دودا ولا بدود
    البت تقولها دودا
    اختي تقولها دودا ولا زبادي
    وقعدوا يشتغلوني من بنها للقاهرة
    ومن ساعتها وانا كاره نفسي  

  23. 3rby said...

    رشا:
    حبل
    احنا بننشر؟
    بتراقبيني يعني
    مانتي بتلفي في المدونات
    باحبك يا سيزر يا ذو النون يا قمر يا شرقاوي يا عسل وانا منفض
    وبعدين انتي عارفة اني هابقي رئيس
    نفسي ابقي رئيس اموي
    امز تهولي بريشة من ناحية
    وشهروزة من ناحية
    وانتي ترقصي
    وياسمين تصب في خمرا
    وانا اقولكم كفي انا زهقت منكوا
    اتوني بهذه الجارية
    وبعدين انتي لو حرقتي قلبي انا ممكن
    احرقلك العريس
    لما مصر تتوصل للقنبلة النووية في عهدي
    هارمي واحدة علي تل ابيب
    واوزع قناب تكتيكية علي المدن الخليجية
    او بلاش علشان المدن كتير والناس قليلة بلاش تبذير
    ممكن ااممهم
    قرار رئيس الجمهورية رقم واحد
    تؤمم مدينة الدوحة الخليجية مدينة مصرية
    او ممكن ابعت كام عسكري امن مركزي يحتلوهم
    قرار رئيس الجمهورية رقم 2
    ترسل سرية مكونة من 5 عساكر من قسم شبرا لاحتلال دول الخليج وجلب زوجة الرئيس لوضعها في السجن بعد حرق عريسها امام عينيها حتي تسيح دهون كرشه اللي اكبر من بلده وبقيته في
    الدولة الجارة
    كده يعني
    مش هاغلب
    قال خليجي قال  

  24. 3rby said...

    ياسمين:
    مانتي اللي قولتيلي ان مكتب التنسيق جابني غلط
    وبعدين انا طول النهار باسبلك واغمزلك والعبلك في صباع رجلي وحواجبي وانتي بتسبليني
    انتي يعني محتاجة تعبير عن الحب اكتر من اللي باعمله
    ماتكسفينيش بقه  

  25. Anonymous said...

    looool

    كنت باعتالك نفس التاج بتاع الخمس حاجات ليك انت و منجي

    و نفسي اسمع اجاباتك يا منجي
    هل تسمعني؟؟
    حووووووووول

    عربي
    لا تقلق
    انت برج الجوزاء
    يعني مش تشويش و لا حاجة
    عادي
    حاول تكون محدد اكثر
    ركز علي الهدف اللي نفسك فيه
    متديش ودنك لغيرك
    يعني
    جوزاء بقي

    هههههه  

  26. emz said...

    لا لا لا لا
    انا فى الاخر امسك ريشة

    و بعدين يا رشا اكيد كل الشوكلاتة يعنى متستنيهاش
    و على كده انا لازم اقابلك عشان نخطط للانتقام
    ههههههههه

    قال ريشة قال  

  27. Racha Khoury said...

    ههههههه

    انا مش بعرف ارقص

    وبعدين انا عارفه اني الي فالقلب ;)
    خد راحتك ...ولازم تعرف انك انت الي فالقلب ..

    هابي فالنتاين يا حياتي  

  28. -_- said...

    كل تاج وانت طيب

    ردود جامدة  

  29. 3rby said...

    epi:
    happy valantine
    بمناسبة الجوزاء
    هانتجوز امتي؟
    انا ومنجي مش هانكتب تاني ان شاء الله لحد ما ام السنة ديه تغور


    emz:
    happy valantine
    طيب تمسكي صاجات؟؟!

    rasha:
    happy valantine
    تتعلمي
    امال هانعمل ايه في الفرح
    ماتقوليش نجيب رقاصة احسن انا باضعف وهاتبقي فضيحة

    شارم:
    وانت طيب  

  30. Yasmine Adel Fouad said...

    فينك يا واد
    و للا بتذاكر
    و للا مصيبه لتكون بتتقل
    خف تعوم

    هههههههههه  

  31. 3rby said...

    والله يا ياسمين مش لاقي سانية واحدة
    يوم الخميس(النهارده)والجمعة والسبت عندي 5 دروس وامتحانين