ده كان نص تعليقي عند شرقاوي علي موضوع موت المواطن "محمد عبد القادر"-رحمه الله- وذودت عليه شوية وقلت وانا متنرفز كده مش هاعرف اقول حاجة تانية او افكر في اي حاجة تانية لاني بدات افكر في الحل اللي قربت اوصل لقناعة انه الوحيد للهرب من التعذيب في مصر وقلت اشارككوا بيه يمكن تقتنعوا وتنفدوا بجلدكوا قبل مالدور يجي عليكوا:


"الناس ديه مش هاتبطل تعذيب غير لما يبقوا هم الوحديين اللي لسه ماتعذبوش وبعدين يعذبوا في بعض لحد مايفضل واحد بس ماتعذبش وينتحر في الاخر من الملل لانه لوحده في البلد ديه
ومحدش هايتحرك
ومافيش حاجة هاتحصل
احسن حاجة نسيبلهم البلد ونمشي ونسيبهم يعذبوا في بعض
يعني نقصر عليهم الطريق
وبعدين نبقي نرجع في الاخر
الخوف من اننا ممكن نموت في السكة للخارج
لو ممتناش علي الطريق هانموت في القطر ولو مامتناش في القطر هانموت في طيارة
تعرف يا شرقاوي
في الصيف الجزيرة كانت بتعرض برنامج عن حد حرق نفسه في بلد روسيا كانت محتلاها زمان ومات والشباب بداوا يقلدوه لحد ما روسيا انسحبت البرنامج كان مسيطر عليا اوي وفكرت اني اعمل كده وخصوصا بعد ماتظلمت في 2 ثانوي وابقي خلصت وخلصّت البلد وبكده جيوش مبارك تنسحب من البلد وتروح لوطنهم الاصلي(ستين داهية) وعلي اي حال الواحد لما يموت محروق احسن من انه يموت متعذب او محروق بس بقا هو واللي حوليه(عربية قطر في واحد)
الاحسن ان كل واحد يولع في نفسه وهو بعيد عن الناس علشان وهو سايح لما يجي يتجمع علشان يتدفن يبقي 100%نفسه
احسن حاجة نوفر الفلوس بتاعة السفر للناس اللي لسه بتفكر ونحرق نفسنا
علشان لو زبانية السلطنة المباركية ماتوا الاول اهلنا مايفتقروش ويبقي معاهم فلوس يمسحونا من الشوارع ويجمعونا ويدفنونا

اتفرجت علي فيلم اسمه
the black river
بيمثل احساسي لما الدنيا بتبقا متقفلة في وشي زي دلوقتي عن واحد بيدخل مدينة ومش بيعرف يخرج منها طول حياته...زي دلوقتي عمرك ما هتموت موتة طبيعية هاتموت مغتصب او متكهرب او بالسرطان او بالكبد او باي حاجة غير ان عمرك خلص"
الصور هنا
بس اللي قلبه ضعيف مايتفرجش
لان الفرجة علي الصور في حد ذاتها تعذيب

13 comments:

  1. smraa alnil said...

    الله يخربيتك يا عربي
    للهي يوجع بطنك يا بعيد

    يالهووووي علي التعذيب

    بقولك ايه لما الحق امسح البوست اللي انا كتبته عن مبارك

    وحسبي الله ونعم الوكيل  

  2. tota said...

    عربى
    طبعا القصة قاسية جدا والصور زادت من قسوتها
    وامل التغيير اللى تقريبا منعدم هو اللى خلاك تحس باليأس ده
    بس هو ده اللى هما عايزين يوصلوله
    قناعتنا بان اى تغيير مستحيل فنسلم ونندبح من غير اى حركة
    لما انتم اللى الامل عليكم يكون ده احساسكم يبقى مين اللى باقى يا عربى
    هون عليك
    القسوة على الارض فى كل مكان لكن ارجوك لا لليأس
    يا عزيزى للظلم نهاية لا محالة لكن بايدينا نسرع هذه النهاية
    تحياتى  

  3. مخنووووووووووق said...

    لا حول ولا قوة الا بالله
    عقدتني
    قفلتني
    خنقتني
    بس هقولك ايه؟
    هيا دي الحقيقه المره
    واحنا مش لازم نستسلم ليها
    ربنا على الظالم والمفتري
    وولاد
    الحراااااااااااااااااام  

  4. 3rby said...

    قمر النيل:
    ازيك يا انوج
    والله بطني مش طالبة وجع
    اللي فيها مكفيها من ساعة ما شوفت الصور
    بس انا دلوقتي عايش حالة من الاسترخاء والتامل علشان اطلع بنظرية عن الدنيا وعن مصر قبل ما اسيبهم الاتنين

    توتا:
    والله كل واحد وليه تحمله
    وانا خلاص جبت اخري
    والقسوة علي الارض في اجهزة امن الدولة بس
    جوانتاناموا اللي عاملينلوا افشخنات هو الجنة بعينها بالنسبة للي بيحصل عندنا
    مابتشوفيش ساعة فضيحة الطايرات السرية اللي بتعدي من اوربا وبتجيب معتقلين من جوانتانموا لمصر وسوريا والاردن علشان يتعذبوا خوفا علي الجنود الامريكيين من تحولهم لوحوش لو عملوا المطلوب؟
    ده جوانتانموا التعذيب انهم بياكلوهم بخراطيم من مناخيرهم(وديه بتحصل في المستشفيات هن)وانهم ماينموش وديه بتحصل كل يوم هنا في المناطق الزحمة من صوت العربيات
    اما هنا فصعق بالكهرباء وشيل حاجات من الجسم واغتصاب وغيره...يعني مش حارميننا من حاجة



    مخنوق:
    بالنسبة لموضوع ولاد حرام
    فهم ولاد ابليس نفسه
    وبالنسبة للدعاء
    فاحب اقولك:
    "وما يغير الله ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم"ديه اية قرانية بس مش فاكر صورة ايه  

  5. الكلام نوعان :كلام فارغ وكلام مليان كلام فارغ said...

    عندك حق الحقيقه دايما مره وهما فعلا لو ملاقوش حد يعذبوه هايعذبوا نفسهم  

  6. Epitaph said...

    ح نوصل لفين يا عربي
    حنحرق نفسنا
    ؟
    طب ده مش استسلام
    ؟
    طب لو ح نقوام..ح نقوام بايه؟؟

    غطيني و صوت عليا
    :((  

  7. 3rby said...

    طيب انا اقول اسمك ده كله ازاي؟
    بص يا عم الكلام:
    المصريين نوعان
    مٌعذب
    ومعذب
    ولو اي نوع منهم انقرض
    التاني هايحول شوية منه للنوع التاني

    ايبي:
    هايبقي فيه مكسب غير الهرب من التعذيب
    مصر هاتبقي اخترعت ولاول مره حاجة جديدة وهي الدفن في قزايز بدل توابيت
    وده مش استسلام
    ده هرب:))
    المشكلة اننا محتاجين للبطانية اللي هانغطيكي بيها احتمال اغير رايي واحتاج حد يطفيني بالبطانية ديه  

  8. soosa el-mafroosa said...

    إزيك يا عربي و فين مونجي ماحدش بيشوفه يعني؟

    بص يابني هي الحسبة بسيطة جدا

    هو فيه كام ظابط في مصر؟

    و فيه كام واحد في ثانوية عامة

    أنا رأيي انكم يا بتوع الثانوية العامة لازم تضحوا عشان البلد

    كل واحد فيكم ياخد عنوان ظابط و يستناه يوم الجمعة بعد الصلاة (ده على أساسا انهم بينزلوا يصلوا) و طاخ يواع في نفسه و ياخده بالحضن

    لو عاش ..يبقى المحامي بتاعه يقول انه جاله مرض عقلي من الثانوية و بعدين نبقى نروح نهربه من المستشفى

    لو مات ..يبقى احتسبناه شهيدا للوطنيةو الكفاح

    ايه رأيك ..مش فكرة؟  

  9. emz said...

    انا الحمد لله ربنا نجانى من ثانوية عامة باللى فيها
    بس فعلا اتخنقت اوى من الصور
    على فمرة المدونات دى كل ما ادخل على حاجه اطلع مكتئبة
    بس يللا هنعمل ايه ماهو ده اللى بيحصل فعلا
    و ربنا عالمفترى  

  10. ahmEd_H said...

    نسيبل ميين لمين يا بنى انت

    انا 5قاعد فيها و اياكش تولع و متقوليش يعنى ايه اياكش

    طيب هم روس و وولع فى نفسه انما ابقى بتعذب فى الدنيا و روح اتعذب فى الاخرة ليه هو كييف ولا ايه

    خليك يابنى انت ماتروحش فى حتة  

  11. مُزمُز said...

    بص ياعربي يابني
    اسمع الوصية الأخيرة والحكمة المفيدة من جدك العجوز المسكين قبل ما أموت
    هي قاعدة كده لازم تصدقها

    طول ماحنا مش محترمين قيمة الإنسان الفرد ومش محترمين حريته في أي شئ يبقى لازم نكون محكومين بنظام لا يحترم حريتنا أيضا

    لما نفهم كويس يعن إيه إنسان بيتعذب لحد الموت يبقى هنفهم يعني إيه جبروت وظلم ونروح ناخد حقنا لكن للاسف احنا الإنسان لا يمثلنا شيئا

    يعني خد عندك مثلا الإخوة اللي خللو عمك العرص صدام بطل

    أحة

    صدام بطل؟

    الراجل اللي مات على إيده ألوف وعذب ألوف وشرد ملايين يبقى بطل وتقعد تقوللي كرامة وعروبة ومش عارف إيه؟

    ياخي أحة

    طز في العروبة والكرامة إذا كنا هنتخزوق ونتفشخ وبلدنا يطلع دين أبوها عشان خاطر سيادة الحاكم الفرد بروح أمه

    أو مثلا اللي يقعدوا يقولولك ويغنولك عن عظمة سيادة فضيلة قداسة جلالة جمال عبدالناصر سبحانه وتعالى
    ويهمل تماما الذين عذبوا وقتلوا في السجون في عصره

    ولماذا يهملهم؟

    لأن قداسة الزعيم كان بطل مغوار وبيخطب حلو وبيجعجع ويقول لأ للقوى الاستعمارية

    أحة

    إذا كان هو نفسه وجنرالاته كانوا قوى استعمارية

    لكن تقول إيه

    طالما سيادته بيزعق ويجعر ويعمل فيها زعيم وبطل يبقى طز في اللي يتعذبوا وطز في اللي ماتوا وطز في اللي اتاخدوا من بيوتهم في نص الليل واتسجنوا ظلم وطز في العيل اللي يصحى من النوم يلاقي أبوه مسجون والست اللي جوزها يرجعلها مشوه من التعذيب

    وطز ف الإنسان عشان شوية شعارات فارغة

    وطبعا مش محتاج أفكرك بموضوع البهائيين والقمع الفكري اللي الشعب عامله فيهم مش الدولة بس

    ياخي أحة
    لما احنا نعرف يعني إيه نحترم إنسانيتنا وحريتنا يبقى هنجيب نظام يحترمنا
    لكن طول ماحنا بنتعامل مع بعض ومع أنفسنا على إننا حيوانات يبقى لازم نتفشخ

    وعلى رأي المثل
    اللي فاشخ رجله
    يبقى لازم يستحمل الخازوق

    وعاشت الأحة حرة مستقلة  

  12. smraa alnil said...

    سايبنا ورايح علي فين يا عربي

    بجد هتسافر ولا ايه؟؟  

  13. 3rby said...

    سوسة المهروشة:
    يا شيخة؟
    اجتمعت الفئران ليقرروا كيف يعرفوا انه آت حين ياتي
    فقال فار منهم يجب ان يصعد فار الي راسه لتركيب جرس بها حتي نعرف وقت مجيئه
    فسال احدهم ولماذا لا تكون انت؟

    امز اللي هي مفرد:
    "وما يغير الله ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم"كفاية دعاء بقه

    مزمز:
    اول حاجة اسف جدا اني مش بزورك بس والله بقيت مالبيت للدرس والدرس للبيت
    انت سرقت افكار من دماغي كنت ناوي اكتب عنها لما ارجع النهارده من المعرض

    مشكلة مشاكل جمال عبد الناصر
    "ولا صوت يعلو فوق صوت المعركة"
    بس ماحدش ينكر افضاله علي مصر وعلي فكرة القومية.....يعني اللي حصل ايامه من انجازات ممكن تشفع للي حصل في المعتقلات
    ومهما كان فيه فرق بين الديكتاتور والسمسار
    جمال عبد الناصر ظلم ناس بس كان عنده ايدولجية واساس قوي بين الشعب اما مبارك فولا عنده اساس ولا ايدولجية ولا دماغ اصلا

    وبالنسبة لصدام انا كنت هاموت بسببه وانا صغير بس هو ماكنش سمسار وكان عنده ايدولجية ده غير الموته اللي اتقتل بيها واللي اهانت العرب كلهم


    انشي:
    هاولع في نفسي