حرااام

انا مش عارف يا جماعة ايه القرف ده...كل سانية في البلد ديه قرف فقرف.....
اول حاجة دايقتني...حصلت يوم السبت(ليلة رمضان) اللي حكيت عليه في اخر بوست كتبته بس مارضيتش اكتب علشان البوست كان هايقلب بخنقة وانا كنت عاوز اخليه سخرية...وكمان البوست كان طويل...بس هاحكيلكوا...اول ما طلعت سمعت صوت شتيمة فالشارع وسب دين...بابص طلع فيه كذا حرامي مش عارفين يمسكوهم لانهم بينطوا بين العمارات...نزلت...وقفت شوية مستني يدخلوا يجيبوهم علشان اضرب...ماعرفوش...اتصلنا بالبوليس...نزلوا اتنين ملازمين تفهه...مادخلوش اصلا...فتحوا موبايلتهم وقعدوا يهزروا...ده كله وهم ساندين عالعربية..ومشيوا...وقفت مع مدرس فيزكس عندي فالمدرسة كان بيدي اخويا...ومش عارف هو مدرس فصلي ولا لأ :)
قعدنا نتكلم ونحكيلوا علي حوار الحرمية...جم اتنين بذقن من الجامع...الحوار اتفتح عن الاسائات بتاعة البابا....الكلام جاب بعضه...وقعدوا يشتموا فالمسيحية...طب اكيد ديننا هايبقي مختلف مع المسيحية....والا كانوا دين واحد...بس مش معني ده ان المسيحية كدب فكدب بالنسبة للاسلام...وكان الاسلام كدب في كدب بالنسبة للمسيحيين...لا باتكلم مع عالم غبية...وكل ماجي اطلع اخويا يقولي استني شوية علشان نشوف مش عارف مين......وبعدين قريت الموضوع اللي كاتبه جرجس...ايه القرف ده...وبعدين يقولوا ليه يولاندس بوستن(علي حسب مافتكر الاسم)بترسم...وليه البابا بيتكلم وليه القناة التانية النرويجية بتعمل فيلم تسجيلي عن الرسوم....وناس تقول علشان احنا ضعفاء...ماحنا طول عمرنا ضعفاء ومحتلين...حضارة التلت الاف سنة عمرها ماختارت حاكمها بانتخابات مباشرة...مش ده بس...احنا اول مره نكون بالغباوة ديه...نبهدل في بعض ونموت في بعض....وقسيس يتبهدل...وعيال زبالة توزع كتب تبشير عالمدارس...يبقي لازم يتقال علينا ارهابيين وديننا ارهابي...وبعدين علي فكرة الهبل ده وباء....عني الهبل انتشر كل مرة حصل فيها اسائة...بس ماحدش سأل نفسه ليه الحكاية انتشرت اسرع لما كانت مع دول صغيرة...ومحدش فتح بقه لما المصحف اتبهدل واتدنس في جوانتانموا...هو الرسول اقدس ولا كلام ربنا؟؟؟
مشكلة الرسوم بتاعة الدنمارك اتسارت بعد نشرها بشهرين
حاجة قرف
معلش يا جماعة باكتب وانا مدايق فكلامي مش هايبقي مفهوم شوية

13 comments:

  1. Anonymous said...

    "هو الرسول اقدس ولا كلام ربنا؟؟؟"

    قد أختلف معك في ذلك فأنا أعتقد أن الرسول أقدس فهو القرآن الناطق و من دون الرسول ما كان للقرآن أن يصل إلينا أصلا  

  2. Anonymous said...

    يا عربي بجد انت جميل اوي ولا مجاملة ولا حاجه انت لفت اهتمامي اوي من اول ما بديت اقرا عندك ..انا صحيح مسيحيه بس ابدا ما عنديش تحيز لحد على حساب حد وبؤمن بالانسان كانسان وليس بدينه او بلونه او عقيدته ويمكن اصحابي المسلمين اكتر من المسيحين..انت بجد رغم صغر سنك الى انك واعي بكل الي حوليك ومدام في زيك يبقى الدنيا لسا فيها خير انا بجد مبارح كله كنت مدايقه اوي على الموضوع بتاع جرجس
    عشان الناس الي عملو كده ما فيش عندهم انسانيه والي عملوه ما فيش دين بيرضا فيه
    والي بيعرف دينه صح بيعرف ما هو احترام الاخر وما هو احترام الاديان السماويه الي موجود بالاسلام

    انت انسان في الاول ومسلم ومثقف
    ربنا يحميك يا خويا يا عربي  

  3. محمد البرلسى said...

    السلام عليكم يا عربى يا اخويه
    والله كلام منطقى يا عربى الناس دى بتتعا مل با لقطعه وحسب التساهيل  

  4. 3rby said...

    طارك:ربنا بيخلق الرسل ويبعتهم علشان يوصلوا كلامه...مش الرسل اللي بيقولوا الكلام...انت كده بتقول زي الكفار اللي ايام الرسول عليه الصلاة والسلام(ماقصدش انك كافر) :)

    يعني ليه المرتدين ارتدوا بعد ان الرسول ماغصبهمش عالاسلام...علشان كانوا بيقدسوه هو...سيدنا محمد له احترامه...بس ماينفعش نقدسه...صحيح كان قران يمشي علي الارض بس القران ماكنش سيدنا محمد في كتاب...فهمت يا عم طارق؟

    الله يخليكي يا رشا...انا قلت انك لبنانية مالاول(بيرضا فيه)
    وزي ما قلتي ان مافيش دين بيرضا فيه:)
    فعلا مافيش دين يتشرف بيهم...الاسلام برئ منهم


    عندك حق يا عم الريفي(انا اصلا من الشرقية...بلديات يعني)
    :)
    هم فعلا بيتعاملوا بالقطعة...وحسب قوة اللي قدامهم...يعني مبارك ده يهودي اهه:)
    بيعملوله ايه بقه؟  

  5. Anonymous said...

    يا عم عربي إنت إستغربت إن الناس زعلت لما هوجم الرسول ولم تنبس ببنت شفة حين أهين القرآن ... مبررا إستغرابك بأن القرآن أكثر قداسة من الرسول من وجهة نظرك
    لكن ما أعنيه هنا أن كلاهما قد خلقه الله من أجل هداية البشر و بالتالي فأنا لم أوافق على إعتبارك أن القرآن أكثر قداسة - أو دعني أقول أهمية - من الرسول صلى الله عليه و آله. وكما أمرنا بقرأه القرآن فإننا أمرنا أيضا بالصلاة على الرسول و بالتالى فإحترامها أو تبجيلهما أو تقديسهما لا يتجزأ.
    عموما تعليقي على هذه الجزءية لا يتعارض مع إعجابي بالفكرة العامة لمقالك  

  6. 3rby said...

    شكرا يا عم طارق
    انا بس اللي كنت عاوز اوصله ان الناس هاجت اوي لما اتهان الرسول مش بسبب الحب الرهيب...الحكومة بتسخننا علي الدول الهفأ علشان نطلع في مظهرات ونعمل عنف فنهدي شوية ومنطقش ماللي بيعملوه فينا...لكن لما امريكا تدنس المصحف بيهدوا اي كلمة...وبيعملوا اعتقلات...يا عم ده المنشورات اللي ضد الرسومات كانت بتتوزع قدام القسم  

  7. Anonymous said...

    معاك حق هي محاولة لتسييس بعض المواقف من أجل مصالح شخصية في كثير من الأحيان  

  8. Anonymous said...

    يا عم عربي اخبار المذاكرة ايه!؟وهو منجي فين.. شكله بيذاكر من وراك:)لو عايز اي مساعدة احنا فالخدمة يلا عشان اعرف اجيب معايا ايه وانا جيه

    ذاكر كويس وبلاش مشاكل فالمدونات:)سلام يا عربي يا جميل  

  9. Anonymous said...

    صحيح انت بتتريق على بيرضا فيه ليه؟؟!! هي غلط يا سي عربي :)وعلى العموم انا مش لبنانية:)
    سلام  

  10. 3rby said...

    بنظم وقتي احن مالسنة اللي فاتت...وبذاكر اكتر...انا ماكنتش بذاكر اصلا وجبت 90%
    يعني وبلا فخر محسوبك عبقري


    وبعدين انا مش باتريق والله...دانا باحب اللهجة البنانية وباخب اسمعها جدا
    اصل فيه ديه مابيقولهاش غير الشاميين  

  11. Mongey said...

    رشا: انا موجود بس مرضيتش اعمل كومنت عشان مش معقول واحد بيكتب موضوعين عشان يحكي عن نفس اليوم
    انا حسيت ان اليوم عنده اطول من الطبيعي
    و بعدين انا بجد تقريبا مكملتش ولا موضوع من الي عزت كتبهم

    عزت علي فكرة منير عنده حفلة في دار الاوبرا هي دي الوحيدة في
    رمضان
    هتبقي يوم خميس الوحيد الي انا فاضي فيه
    ايه رايك

    جاجة كمان ابقي غير اسمك عربي ده
    khalih keda wahda wahda 3'ayero

    A.Ezzat(3rby)
    ,
    Ezzat(3rby)

    or
    Shalamangy(3rby)
    LOL :)  

  12. Anonymous said...

    ما شاء الله يا واد متقولش لحد لحسن تتحسد:)

    وبعدين شو هل الذكا خلص رح اكتبلك بلوغتي وحشوف راح تفهم ولا لأ يا شطور يا عربي

    بس ما ترجعش تقول ما فهمتش ماشي:)وبرضوه انا مش لبنانيه يشرفني اني اكون لبنانيه بس انا عشت في لبنان فترة من الزمن ولكني اردنية الجنسيه عربية الاصل مصرية الدم:)حلوه مصرية الدم مش عارفه جبتها منين بس بما انك موجود يعني في حد يصلح الاخطاء

    بيرضا فيه

    بااي لحسن انا وانت قلبناها
    chatting  

  13. 3rby said...

    ايه ياد الخفة ديه؟انا نزلت المدرسة الساعة تسعة ونص...وصلت عشرة الا ربع...في اخر الحصة الثالثة...وبعدين نطيت من الصور ووقفت مع صحابي بتاع ربع ساعة وجيت...مش العزاب بتاع مدرستكوا



    انا فهمت يا كوين بالعند فيكي:)