حرب اهلية :D

كنت داخل انا ومنجي نعمل بدل فاقد لبطاقتي، فلقيت ظباط كتير جدا وزعيق، قربت اشوف فيه ايه فلقيت راجل بيزعق ويقول والله لاندمه عالقلم اللي اداهولي، قالوله اعمل محضر واسكت قلهم لا لما محمد بيه يجي، مين محمد بيه؟ محمد بيه ده مساعد الوزير(ماقدرتش اعرف الاسم بالكامل) وكلم محمد بيه عالموبايل قاله وهو بيعيط(ايوة يا محمد بيه انا في قسم اول مدينة نصرـ ظابط ضربني، والله لو ماجتلي لاوصلها للوزير)، بعد ماخلص فضل يقول(مواطن يتعمل فيه كده مواطن يتعمل فيه كده) بس خدوه علي جنب قالوله تعالي اعمل محضر، وانا استنيت برة لانهم قالولي مش هانعملك محضر بدل الفاقد النهاردة تعالي يوم السبت(الكلام ده امبارح الخميس 30-10)
بس فضلت قاعد علي باب القسم حوالي ساعة الا ربع وبعدين مراته طلعت، قلتلها ايه اللي حصل قالتلي الظابط دخل فينا واحنا عالموتسيكل ومش عاجبه، بعدين الظباط شافوني وانا باكلمها فقالولها تعالي، سالتها بسرعة عالاسم قالتلي اسمه ياسر
المهم دخلوها جوا وانا كل شوية اقوم ابص مالقيش حد منهم، وطلعت هي بعد شوية كتار وروحت، هو طلع بعد كده بنص ساعة(يعني قعد جوا بتاع ساعة ونص) سالته ايه اللي حصل قالي انا هاعمل المحضر وبعدين هانتعرض عالنيابة، قلتله انت مش متهم عشان تتعرض، فقالي انه امين شرطة في مديرية امن القاهرة واسمه "أحمد عبد الحميد طلعت" وان ياسر ده اسم بيتنادي بيه، وان الظابط دخل فيهم بعربيته وهو عالموتيسكل، فهو اتنرفز وشتمه (شتمة جامدة ماقلش ايه هي) وان الظابط اتنرفز فنزل ضربه وقطعله هدومه(هو كان عنده زراير مقطوعة تقريبا)، وان الفترة ديه كلها ماكنش عمل المحضر وان ظباط القسم والمامور كانوا بيتحايلوا عليه عشان تتحل ودي، وبعدين هو اصر فنادوله وعمل المحضر، بالليل كلمته فقالي انهم اتعرضوا علي النيابة العسكري في لاظوغلي واتحدد معاد للجلسة.

مع اني سالته لما طلع ازاي هو متدايق وبيقول مواطن وهو امين شرطة يعني وش عذب او ضرب حد، فحلف وقال لا عمري "دانا لما حد بيغلط فيا في الشارع باقله حقك عليا"، بس الموضوع ده فكرني برجال الاعمال اللي بيوقعوا بعض كل شوية، نفس الحاكية بتحصل في الشرطة، ظباط وعساكر وامناء القسم بيظبطوا بعض بس اي حد برا الدايرة ديه يتعامل عادي، والعادي بتاع الشرطة مش عادي، عشان كده الامين ده اتضرب، عشان كده المؤسسات ديه هاتتفكك مع الوقت زي الحزب الوطني كده

0 comments: