أفكار

لو فيروز كانت ايام الاغريق كانوا عملوها الهة الغناء.

شوفتو فضيحة ساركوزي؟ رئيس المخابرات السابق قال ان ساركوزي كان علي علاقة مع حرم وزير حالي، ساركوزي رد وقال:الكلام ده انا كنت محتفظ بيه لنفسي، مش عارف اتسرب ازاي، اللي يهمنا في الموضوع ان الفرق بين الرؤساء الاجانب والرؤساء العرب ان الرؤساء الاجانب بيمارسوا الجنس مع الستات اما الرؤساء العرب بيمارسوا الجنس مع الشعوب.

اكتر حاجة بتدايقني لما حد يعمل حاجة غلط ويقول هي جت عليا انا، ما مصر ماشية بالغلط.

واحد اتنين تلاتة، قبرة الخياطة، خيطيلي كمي، اوعي تقولي لامي، امي تقول لابويا، ابويا يدبحني، والخروف ينطحني، والبطة تحوش عني(أو كما قال)

كل ماعدي جنب حاجة للجيش الاقي صورة الريس في وسط ترسانة اسلحة وبيعمل باي باي، نفسي اعرف بيعمل باي باي لمين، هي مراجيح ولا ايه؟

لما حد بيقول "هاللو" باحس ان مصريتي ورجولتي انتٌهكت بمجرد اني سمعتها

انا ماعنديش اي مشكلة ان بنت ماتبقاش محجبة، بس باكره بقي لما واحدة تتحجب وفي نفس الوقت تلبس بنطلون او بنتكور او جيب قصير وتمشي تتدلع، لان ده هايحرف في شكل الحجاب مع الوقت، بجد فيه بنات باحس اني عاوز اقلعها الحجاب واقلها "بلاش تعملي زي مالمواطن المصري العبيط كتب"غطي شعرك وامشي عريانة""اللي بيدايقني اكتر بقي ان فيه عبايات نازلة جلد محزقة، بقيت الاقي بنات منقبة لابساها علي نقاب، تحت شعار:خبي الوش وفرجيهم عالعش

انا عمري ما عاكست، باحس ان اللي بيعاكس ده انسان حقير، بس فيه الفاظ بتقرفني من البنات لما باسمعها، زي مثلا: يا صفايح السمنة البلدي، وزة، اموت في اللحم الابيض(ده بالذات باحس ان البنت لحمة متعلقة عند ابناء عباس)

عمي شف في الدنمارك، المهم بيقولي ان لو حد داق بمعلقة واحدة مرتين بيتطرد، التلفزيونات العربية بتجيب حد بيعمل اكل يقوم هارش في دقنه ويكمل، وبيقدموه علي انه كان شف مش عارف في فندق ايه، ده برضه بيتطرد في الدنمارك، اللي انا شفته بقي وانا داخل الحمام، لقيت شف من بتوع البيتزا واقف "بيتبوأ" وبعد ما انهي قام فارك ايده وراح يكمل عمل البيتزا اللذيذة

عندنا دكتور الانتاج الماني بس مسخرة، مش جد خالص، وكل ماحد يشتغله في المحاضرة يقله انا شبراوي، وكان حد محفظه وقاله العيال هاتجيب ورا اول ماتقلهم انك من شبرا، الجامد بقي لو حفظناه ان لو حد رغي معاه يقله مثلا "اديني فطيري"

نفسي افهم لما واحدة بتبقي مليانة بتلبس ديق ليه، يعني ايه الهدف بجد؟

نفسي اعرف ليه تامر حسني طلع الصحرا عشان يخش الحمام في اغنية "انا مش عارف اتغير"، هو المية كانت قاطعة عندهم؟
بالنسبة للاغنية اللي قبليها بقي، اللي هي كانت في شقة ديه، تامر دخل بالجيتار عالاوضة، خرج هو وواحد بيبصله نظرات اعجاب، وبيضحك ضحكة ارتياح، قعدوا يعزفوا شوية وبعدين سابلهم الجيتار ومشي ولفيلهم وضحك. تفتكروا عملوا ايه قبل مايطلعوا من الاوضة، وتفتكروا سابلهم الجيتار ليه؟

بيقولو ان
Ladies first
ديه من قصة انجليزية لاتنين كانوا بيحبوا بعض، واهلهم رفضوا جوازهم فاتفقوا انهم ينتحروا، وبعد ما الولد رمي نفسه من الجبل البنت خافت، فالناس قالت
Ladies first even to hell
بس انا بيتهايئلي ان المقولة زي المقولات الكتيرة اللي الغرب سرقها مننا، المقولة ديه اكيد واحد مصري او عالاقل عربي هو اللي قالها، علشان يقنع البنات تعدي قدامه وبالتالي يقدر يبص.!

مصر هي البلد الوحيدة ف المنطقة العربية اللي فيها ختان اناث، وفيه ناس بتقول انه من الدين الاسلامي، مع ان فيه مسيحيين في الارياف بيعملوه، وماحدش عارف يقنعهم ان ده غلط نفسيا وفيزيائيا، فانا قررت اني لما ابقي رئيس جمهورية مش هاحاول اقنعهم، بالعكس انا هاعمل قانون يحث المواطن علي "تأوير" العضو بالكامل، وبالتالي الشعب المتخلف ده هينقرض بقي ونخلص منه

تقريبا السعوديين فاكرين ان الحجاب "فرض علي كل مسلم ومسلمة"، عشان كده بيلبسوا عبايات وطرح

مصر خلطة مش موجودة في اي حتة تانية، وفيها كل حاجة فعلا، الخلطة ديه اي حد بيشوفها بتجننه لدرجة انه بيتجاهل كل مشاكلها وقرفها وبيرجعلها تاني

0 comments: