التاج ده جالي من نوران شمعة(حلوة نوران شمعة ديه)
هاعملو مع اني عملت واحد منهم قبل كده بس مسحتو عشان كنت متنرفز فيه هاعملو مع اني كان بودني اكتب عن شفيقة وشحلوف القصد بقي


احب شخص لقلبك ف الدنيا ؟
لو في الميتين يبقي سيدنا محمد ولو من العايشين بقي يبقي عيلتي وبالذات ابويا ولو من صحابي يبقي منجي ورشا(بلطجة مش شخص واحد)

انسان مستعد تضحي بحياتك -ركز ف كلمة حياتك - عشانه؟
مش عارف اصل الحياة ديه شئ غالي وعشان اضحي بيها لازم لازم ابقي متأكد انه يستاهل
انسان كرهته لدرجه الجنون وتمنيت لو تمسك سكينه وتنقض عليه وتغرزها ف قلبه تقتله وتقف تبص لجثته وتشفي غليل قلبك؟
هو فيه واحد نفسي بعد ماعمل فيه كده امسك سكينة وأور صدره بحيث اللي وراه يشوف اللي قدامه وبعدين امسك سيف واجيبه بالعرض كده طرنشاط وبعدين اسحله وفي الاخر اولع فيه واجمع بخاره واعمله سائل كده وامسح بيه الشوارع بس طبعا مش هاقول عليه
ما هو اجمل كتاب كراته لبشر ومحتفظ به حتى الان ؟ انت متعلق بيه وبتقراه كل فتره؟
حلوه كراته ديه يا نوران ربنا يسامح اللي دخلك هندسة
روبنسون كروزو..مش عارف ليه بس هو اكتر كتاب كراته صحيح زمان بس اصلو حلو اوي في حتت الوحدة ديه والله اريح من الزحام
اهم جهاز منزلي انت متعلق بيه او بتستخدمه كتير؟
الكمبيوتر- التليفزيون- الراديو
.
شئ تحس بالراحه النفسيه لما تنظر اليه ؟
وانا راجع من اسمعلية(انا لسه ماغيرتش هدومي)شفت منظر الشمس بين النخل وشجر المنجة وهي لونها دهبي(دهبي ولا دهبك؟)بس كانت تحفة بجد
.
مكان تحس فيه بالحنين الى شئ لا تدري ما هو وذكريات جارفة الى لا شئ؟
ممكن البحر ووسط البلد
اجمل مدينه زرتها داخل مصر؟
كمدينة يبقي اسكندرية مع ان ميتها محتاجة تتحرق بجاز وسخ بس كمان ممكن تكون لقصر مع اني زرتها زمااان
اجمل مكان طبيعي رايته داخل مصر؟
عجيبة وناوي اشوف شارم السنة ديه كمان ممكن النيل في اسوان بيبقي نضيف وحلو اوي
.
شخصية كارتونية بتحبها؟
مافيش بتاتا
نوع هاتفك المحمول ؟
انا من الجناديل اللي ماعندهومش بس اصلي مابحبش اتسرق شوفو شركة سواريس اللي في ايطاليا بتبيع مش عارف كام دقيقة دولي بتمن الدقيقة العادية هنا

سرعة بروسيسور جهازك؟
هو انا كشفت عليه بادب وغالبا طلع
1.7 GHZ

حجم ذاكرة هارد جهازك؟
160
ومافيهوش حتة فاضية مش عارف اخويا جاب كومبيوتر ومصر يملاهولي حاجات برضو
المساحة التي تشغلها المواد الاسلامية ع جهازك؟
لا مافيش تقريبا شوية صور بس فيه سيديهات قران
بس اصلا السؤال ده ضد الحرية وكمان عنصري
نفس المساحة السالف ذكرها ف قلبك-الاجابة لنفسك علشان الرياء يا اخوانا؟
والله فعلا المفروض الاجابة لنفسي لان ماعتقدش يهم حد ولو يهم حد يبقي الحد ده يولع بجاز وسخ
اهم هدف انت حاطه لحياتك دلوقتي؟
هو خلاص انا نفسي ادخل سياسة واقتصاد بس خلاص يعني عملت اللي عليا والباقي علي ربنا
مواصفات فتى احلامك؟
هو ايه العنصرية ديه
لو فتاة احلامي يعني اكيد تبقي حلوة كمان لازم تبقي محترمة مش لدرجة انها تبقي عبيطة لا تبقي مؤدبة بس تبقي بتفهم بتخاف ربنا في التعامل مع الناس(مايهمنيش علاقتها بربنا ايه المهم انها تبقي كويسة في التعامل مع البشر وهي بقي ربنا يحاسبها علي اي حاجة)لازم تبقي زكية وتبقي بتعرف تسمع للاخر تبقي دماغها فيها حاجة غير العيائة وبس
صف ما ياتي
شعورك لما تسمع لمة مصر؟
هو مين اللي كاتب التاج ده اسمها كلمة
طبعا بتصعب عليا
هو خلاص يعني انا بقي عندي قناعة ان مصر ديه عشان تقوم لازم الناس اللي فيها كلها يتبهدلو تاني لانهم مش عاوزين يقوموا علشان كرامتهم ممكن يقوموا عشان حياتهم يعني لو التنكيل زاد اكتر يبقي تماس
لما تسمع كلام عن اليهود؟
بالظبط اللي قالتو شمعة كده اليهود ولا الصهاينة هم كلهم اكيد مش باثق فيهم بس يعني "وقاتلوا في سبيل الله الذين يقاتلونكم ولا تعتدوا ان الله لا يحب المعتدين"

لما تشوف ظابط شرطة ؟
هو حسب بس معظمهم يعني ليا فيهم نظرة هاكتبها قريبا
.
لون البطانية اللي بتتغطى بيها ف الشتا؟
مالهاش لون احنا واخدينها من منفذ المعونة
:)
مش فاكر طبعا
.هو ايه منفذ المعونة ده؟
لون الجورب او الشراب المفضل لديك؟
الابيض
.
احساسك اذا داست رجلك ع مخلفات حيوانات- ولا مؤاخذة-؟
هو انا(قرايبي ممكن يقولو احسن)اكتر واحد في العالم بيقرف من اي حاجة عندي احساس بعدم النضافة غير عادي حاتة عاملي ماج لو حد غسلو مابطمنش لازم اغسل بايدي وكده فما بالكو بقي باللا مؤاخذة ممكن اموت فاكيد مش هاحس بس لاء مرة حصلي موقف زبالة ماكنش عندي الحكاية ديه فماموتش بس طبعا كنت قربت
كنت باتخانق مع واحد كده في الشارع صاحب صاحبي كنا بنلعب في حتة كده ورا عمارة فكان فيه عمال المهم الواد ده كان مؤبئ(احنا كنا في اعدادي)فشال خرطوم من بتاع الكهربا ده وضربني بيه وطلع فيه لا مؤاخذة بتاعة عمال يعععععععع اصلا التيشيرت اتغسل وبعدين قطعته ورميته ماه ماكنتش هاعرف اقطعه وهو وسخ كان المفروض نقطع الغسالة برضو بس ماكنتش لسه رحت الجيم طبعا لو كنت رحت ساعتها كان زمان الغسالة متقطعة 100 الف حتة وموزعها في قاع البحار

.
افكارك تجاه شاب ماشي ف الطريق لابس جلابية بيضاء قصيرة وعمامة وله لحية وبجيبه سواك وف ايده مصحف؟
هو طبعا حر لو شايفه لبس وبس بس لو فكر ان الباقيين مش مسلمين(طبعا مش هايهمني طز يعني)بس لو فكر يقولي جرب السروال يا اخي هاقلعه السروال يا اخوتي
.
احساس يراودك ف اشارة مرور مغلقة بسبب مسئول كبير ؟
ماحصلتش بس لو حصلت مش هاسكت واللي يحصل يحصل اصل الكرامة اهم من اي حاجة تانية واللي يفرط في كرامته ممكن يفرط في اي حاجة تانية

مين اكتر ست اشخاص بتحبهم؟
غير بابا وماما واخواتي الاتنين ممكن يعني منجي رشا ممكن عمر صاحبي
.
هل انت سعيد؟
والله انا زي المجانين او فعلا مجنون زي مالناس بتقول فعلي ماكمل التاج ممكن حالتي تتغير
.
لو اجتمعت انت وحسني مبارك ف مكان واحد هتعمل ايه؟
مش عارف والله اصلو راجل كبير يعني بس اللي مركز هايعرف
.
لو معايا مليون ونص هتعمل ايه؟
هه
هاتقدم لهيفا ويارب ترضي
وربنا يدينا الصحة بقي عشان نرفع علم مصر
.
بتحب مصر ؟
اكيد طبعا
.
انت مسلم؟
مايخصكش بس اه
.
ليه؟
اقتناع ونفسي افيدو وافصلوا عن التشدد علي الجانبين وارجعه دين وسطي كده
مين اكتر شخصية متقدرش تستغنى عنها ؟
بابا
.
ايه اكتر موقف محرج؟
كان نفسي في التاج ده اقري بقي
اول مانقلنا من كام سنة كده وانا لسه باوضب اودتي بقي
لقيت واحد لابس شورت وفانلة وقاعد بيحرك في راسه وانا مش في دماغي بقي بانضف وفاتح الشباك شوية ولقيتلك مزة واقفة برضو لابسة حاجات كده وانا بقي كنت مراهق جامد جدا وفي نفس الوقت عيل هو اصلا شكلو صغير فانا افتكرتهم مش متجوزين افتكرته مثلا شباب بيبوسوا بعض واهلم مش واخدين بالهم برة بقي(كانوا في المطبخ)قعدت اقول بتعملو ايييييه كده عييييب واروح موطي بس من غبائي ماخدتش بالي ان شباك بس اللي ينفع يشوفه فشافوني الراجل اتكسف ومراته هي اللي قفلت الشباك والله الموقف ده بيأنب ضميري بس كل ماشوفو ماقدرش امسك نفسي واقعد اضحك وهي يتنكد
.
الامنية اللي تتمنى تحققيها؟
نفسي ربنا يديني علم اقدر افيد بيه ديني وبلدي
نفسي اقدر احاكم كل واحد ضر الدين بفتيه وتهبيله
بس امنيتي انا نفسي ادخل سياسة واقتصاد
انا اصلا ناوي ادرس كذا كلية ممكن هندسة ميكاترونكس كمان
عاوز ادرس حقوق
.
التاج يتمرر لمين ؟
اولا دعاء مركز(هي اصلا دعاء عادل بس مركز ده اسم تمويهي) كهدية وهازعل لو رفضتيها انتي عارفة ماحلتيش فلوس اجيبلك حاجة
ثانيا رشا
شهروز طبعا
وراندة
واي حد عاوز يعملو.........مايعملوش



3 comments:

  1. Nouran said...

    حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا عربي فضحتنيي ع الهوااااا طب استر عليا ربنا يستر عليك صحح الحجات اللي غلط ومش تاخدلي العذر هدهولك اهوه التاج كبير وانا بنقله مش بعمله كوبي بيست زيك بس بتاعه قراته ديه مختش بالي منها وبتاعه كلمة الكي بورد هو اللي غلطان اوقات مش بيكتب اللي انا بقوله عليه
    نيجي لتاج سيادتك بقى هتتقدم لهيفا طب قول اشتغل اعمل حاجة :)
    وايه الشر ده عايز تأور صدر وتخليه مجوف ايه يا بني هو عملك ايه لكل ده المسامح كريم انت شرير اوي يا عربي :)
    وليه مش بتحب الكارتون عيب يعني ولا حراام ؟؟

    وفيه حاجة اسمها لقصر اسمها الاقصر
    واي حد عايز يعمله ميعملوش
    ايه مواصفات فتى مهنش عليك تغيرها وتكتبها فتاة يا بني حرام عليك :)
    بتعرف تسمع للاخر وماغها اسمها دماغها
    وكمان ايه العيائة ديه ؟؟
    متقفليش ع الواحده علشان مقفلكش ع الواحده انا كمان وانا فوتتلك البوست ده كتير :)
    متزعلش يا باشا انت عارف الرخامة مهمه للشباب اليومين دول ازاي خصوصا لطلاب الهندزة :)  

  2. 3rby said...

    حلوة مجوف ديه
    قولي ماعملش لمين ايه
    انا مش شرير الظاهر ان اللي بيقولوه الناس صح انا مجنوون
    مش حكاية عيب او حرام باتفرج يعني بس بالصدفة مش متابع زي ناس
    العيائة مش عارف
    بس اللي انا فاهمو اللي هي بقي واخدة بالها من نفسها زيادة عن اللزوم فاضية يعني
    اسمها البوست كبير مش كتير
    بالنسبة لرخامة شباب هندزة
    انتي هاتقوليلي
    مانا عندي يهودي في البيت منكوا  

  3. azmeralda said...

    بقي كده يا عربي احنا يهود .... ده بتوع هندزة دول والنبي ثوكر.. والله ثوكر سنترافيش كمان ،صحيح الاستركشر والفيلد والالكترونيكس لحست دماغهم بس بجد بيقبقوا حاجة كده نسخة واحدة
    بقولك ايه... ماتيجي!! تعالي جرب ... والنبي دي هندسة حلوة وهواها يرد الروح