الساقية

رحت النهاردة ساقية الصاوي لاول مره
غريبة انها اول مرة انا عارف
بس المكان تحفة
كنت باسمع في
nile fm
عن
lets sit and talk
بس قلت اكيد هاتبقي رخمة وكده هي ندوة عن التحرش الجنسي بس كانت الصبح وبالليل في حفلة برضو بمناسبة الندوة
بس علشان ماحدش جه الصبح كل شوية كانوا بيقطعوا الحفلة ويقعدوا يبخوا في دماغنا
اول حاجة البنات اللي بتتكلم استغفر الله مش عارف ازاي حد بيتحرش بيهم
اللي يدايق اكتر انهم مش عارفين اللي بيقولوه كل شوية يبصوا للشاشة ويبيقولوا كلام مش مفهوم بيدخلوه في بعضه
شوية تقول اكبر نسبة للتحرش في الشارع وبعد شوية بتقول في اماكن العمل
هو المفرض تقول التحرش بالكلام في الشارع وباللمس في الشغل بس هي بتقرا نص الكلام فاللي كانوا قاعدين بعيد زي حلاتي ماكنوش فاهمين لانهم مش شايفين اللي مكتوب وكل المعلومات اللي بتوصلهم هي هرتلتها
اللي دايقني اكتر حاجة ان اللي كانوا بيتكلموا من منظمة حقوق المرأة المسصرية اللي هي بتاعة ماما سوزان
وبعدين يقولوا ديه صورنا في مظاهرة وديه صور مظاهرة كفاية ضد التحرش وهم اصلا تبع اللي بيتحرشوا بس بيتكلموا عليهم بقرف
كان التحرشات مش معظمها من الشرطة اللي اصلا مدية الترخيص للساقية واللي ليها علاقات معاهم هم نفسهم

سمعت فرق كنت شايفها قبل كده في اوه تي في بس مش فاكر اسمهم كلهم
في فرقة اسمها ايوة بقي جامدة جدا بس هبلوا في الاخر لما غنوا
what i've done,linkin park
مش عارفين يعزفوا زيهم واول لما بيجي يقول
what i've done
بينط علشان الناس ماتلاحظش الفوكالز بتاعته وازاي مش عارفة تجيب نفس الصوت القوي لانه لو جه يعلي صوته هاينعم علي عكس لنكلن بارك

قعدت مع كريم من فرقة رسالة حسيت ان مصر لسه فيها امل وان مش كل المغنيين تفهة وزبالة واحلي حاجة فيكي ايه وده يبقي ايه ده يبقي برد ياروح امك

قالي انه هايبدأ يكتب اغاني ضد الحكومة وكده اتبصت اوي علشان عندهم جمهور كبير واللي يتنشر بالموسيقي اسهل بكتير من اي وسيلة تانية

كنت سمعت ان صافي من نايل اف ام هايبقي في الحفلة وبعدين شفت واحد شبه بالظبط كان واقف دي جيه
رحت قلتله انت صافي زي الاهبل بالظبط
قالي لا انا مش صافي
حسيت انه قال في دماغه ايه الشواذ اللي عالمسي دول قال صافي قال(للي مايعرفش انا مش شاذ)
وفيه مزة جت قعدت جنبي وبعدين واحدة جت قعدت بيننا كانت لازقة فيا الاولانية قامت وجهواحد مكانها وانا مش واخد بالي
التانية بتهزر معاه كل شوية تتحدف قلت اعمل اي حاجة انا في حفلة وكده
فجاي بكلمها في مش عارف ايه قالتلي ماعرفش اساله هو وشاورتلي عاللي قاعد جنبها عبارة عن دينياصور اصلع حسيت انه هايكلني قلتل اقوم لانها لو قامت قبلي ممكن ياكلني فعلا
بعد شوية اختي قالتلي بتاعة اوه تي في وراك انا قلت تلاقي المراسلين الوحشين دول فقلتلها نفضي
بعد ما مشينا قالتلي بتاعة شغال
وبتاعة شغال فوق الشغال للي مايعرفش برضو
يعني نانسي عجرم بوابة جنبيها
وكمان مصرية يعني يخرب بيتها

بس باستثناء اللي قلته الحفلة كانت جامدة
اللي نكد عليا حكاية بتاعة اوه تي في
اصلي باحبها بهل والله
بس عرفت انها دايما راشقة في حفلات الباندات
بس في الصيف بجد هاقيم في الساقية ديه
مكان جامد عالنيل صحيح تحت الكوبري ومليان نموس بس البنات اللي هناك تعوض يعني
مكان جامد وفرق اجمد واصوات حلوة وبالذات رسالة بس يا خسارة كانوا اخر ناس ومالحقتش اشوف غير اغنيتين
علي فكرة انا لسه راجع حالا فقلت احكيلكم
في الصيف اللي عاوز يشفني يبقي في الساقية واقف(قولوا يا رب)مع بتاعة شغال
وماحدش يتريق علي البت اللي احرجتني ديه اشطه يعني بيحصل في احسن العائلات

0 comments: