ببساطة دي مش حرية ده وهم للحرية او حرية واهمة
الحرية مش مجرد اني اختار شئ و خلاص الحرية هي اني ابي فعلا مقتنع بقراري مش بيتهيألي اني مقتنع بقراري و اني لو قررت ارجع عن قراري ده مش هالقي المجتمع و الناس و اهلي و اصحابي كلهم اتقلبوا عليا
لو انا فعلا حر يبقي لازم عندي نفس القدرة علي العدول عن الشئ مساوية لنفس قدرتي في البقاء علي الشئ ده لاني حر
الحرية هي اني يبقي في اختيار قدامي و اني ابقي قادر اختار صح و افكر تفكير سليم عشان اعرف اختار غير كده متكونش حرية
الواحد و هو صغير مكانش حر و مكانش ينفع يبقي حر لاني لو كنت خيرت بين اني اكل حلويات طول النهار و بين اني اكل فعلا كنت هاختار الاول لاني معنديش القدرة علي اني اميز او اني اختار و في الحالة دي انا مش حر فعلا و دي مش حرية دي غباء
المجتمع بيفرض علي البعض حاجات و بيتاهيلئهم و هما بيعملوها انهم احرار في اختيارهم بس هما في الحقيقة لا
لانهم مكانش قدامهم خيارات كافية و مكانش عندهم تعقل كافي يخليهم يختاروا صح
و لانه ببساطة لو قرر انو يغير رأيه مش هيلاقي الي حواليه راضين بكده
دي مش حرية

0 comments: