انا بس حبيت اقول ان اخيرا وسط البلد نزلو البومهم ولازم لازم تجيبوه ،انا لسه ماجبتهوش هاجيبوا في الصباح الباكر ان شاء الله بس هم ماعندهمش اغنية وحشة او نص نص

ثانيا:رانيا شعلان هاتبقي في مسرح الجمهورية يوم الجمعة ،انا سمعتها كذا مرة مع كايرو كي وشايف انها احسن صوت موجود في مصر ولونها مش مشهورة زي اللي بيقلعو

وبس

بصو الفشخرة ديه في الحكومة وفي الشعب. احنا عندنا مثلا كشعب كمية موبايلات مش موجودة في دولة بحجم مصر وبامكانيات مش موجودة بالكميات ديه في الدول المصنعة نفسها يعني مثلا كان فيه فيلم اسمه
cellular كان البطل الaaتاني موبايل 660 وقت ما نزل الفيلم ده كان البواب بتاعنا معاه الموبايل
بس خلاص مش مهم الناس بتحب تضيع فلوسها في الفاضي بس اهي فلوسها. الدور والباقي علي الدولة وانا هنا مش باتكلم علي عهد مبارك لا انا باتكلم علي من ايام محمد علي، عندنا كمية قصور مش موجودة في الدولة اللي احتلتنا علي مدي تاريخنا. يعني مثلا فرنسا فيها الايليزيه -مش فاكر اسمها- والباقي مفتوح للعامة. انجلترا فيها قصور كتير بس اقل من عندنا وكمان بتتفتح للناس
امريكا اللي هي اقوي دولة في العالم ماحلتهومش غير البيت الابيض اللي هو اقدم بيت فيكي يا امريكا وبيتفتح متحف والناس بتدخل مكتب الرئيس .يعني فعليا القرد اللي بيحكم العالم وبيلطش للرؤساء قاعد في عشة بالنسبة لقصورنا.اما عندنا لو عديت القصور هاتلاقيها لا نهائية. مش بس كده بيتبني جديد والاستراحات بتكبر وتبقي قصور.وراجل ادخل القصر الجمهوري بتاع روكسي ولا راس التين .
لا وحاجات ضخمة واسوار عالية. البيت الابيض بتشوف اللي جواه وده بيدي احساس ان الشوارع واسعة جدا.

طيب بالنسبة للمتاحف. الاثار بتتنهب بقالها سنين من المخازن بمئات القطع. ومش عارفين يبنوا متاحف
فاجئة طلعوا بالمتحف المصري الجديد اللي عند الهرم ده.اللي نقلو رمسيس ليه مش عارف بكام مليون، ماسمعناش انهم نقبوا عن اثار في المنطقة ديه قبل مايبنوا بدل مايدفنوها ولا انهم درسوا البناء ده ممكن يضر الاثار المكتشفة في المنطقة فعلا ولا لأ.ولا حتي عملوا دراسة عن هايجيبوا الفلوس منين. النهارده باتفرج علي "او تي في" لقيت فاروق حسني طالع بيقول انهم عاوزين الناس تتبرع علشان يكملو وبالذات العيال الصغيرة علشان يبقوا ساهموا في بناء تاني اكبر مشروع ثقافي في العالم.

فكرني بمستشفي سرطان الاطفال القزاز ديه قعدوا سنين يشحتوا عليها برضو وبانينها بخامات غالية جدا وماعتقدش انهم هايرضو يدخلو فيها طفل شوارع ولا واحد هدومه مقطعة.يعني الحضور بالملابس الرسمية.

مش بس كده. شوفتو مؤتمر العراق اللي كان في شارم الشيخ السنة اللي فاتت،شفتوا القاعة اد ايه وشوفو قاعة مجلس الامن وشوفوا اتفاقية كامب ديفيد بتاعة مصر وبتاعة عرافات وشوفوا حجم المكان بالنسبة لقوة الدولة.شوفوا الترابيظة بتاعة اجتماعات الحكومة الاسرائلية وحجم ترابيظة حكومتنا مع العلم ان اسرائيل دولة نووية ومصنعة.
دفعتي فيها اكتر من 1000 طالب جايبين 100% في الثانوية العامية متخيلين ان العدد ده ممكن ماتلقهوش علي مستوي اوروبا كلها. احنا دولة متخلفة وعندنا اكبر عدد بيجيب 100% في الثانوية وموازيتها

علشان كده مصر هي بلد الجنون المطلق

الفيديو ده جامد

بصوا مش عاوز اعمل مقدمات كتير
الكتاب ده بجد من اكتر الكتب اللي حاسس انها ماثرة فيا.وحاسس انه هايبقي نقلة في مشوار ابويا الادبي(اللي هو ابويا الحقيقي برضو):)
انا مش هاتكلم عليه كتير دلوقتي لاني عالي شوية دلوقتي ده غير اني ماخلصتوش بس لازم تقروه هو صدر عن دار العين
وبجد هايعجبكوا اخر حاجة

كتبت بوست قبل كده عن الاوتيبيس. بس المرة ديه حاجة مختلفة.انا دخلت جامعة مابيروحلهاش غير اوتيبيسات وماشتركتش في البص بتاعها لاني باتعقد من الوتيبايسات بتاعة الجامعات والمدارس. فكل يوم باركب اوتيبيس.طريق الذهاب بيبقي اشطه بس وانا راجع العصر دايما بتحصل مشكلة. مرة اركب مع راجل مجنون وشكله هربان من مستشفي الامراض العقلية، ومرة الكاوتش يفرقع.بس المشكلة الاساسية هي الخطوط. دايما الخط مالوش لازمة وكلو بيروح لجامعة كده كلها بتركب اوتيبيس، كنت راجع من كام يوم فجامعتي جنب الموقف لقيت اوتيبيس جه ولف من غير ما يقف في الموقف وجي بقي ماشي في الاتاجاه اللي ناحية الجامعة وقفته بالعافية فقالي بص انا مش هاروح العاشر علي طول انا هاروح الاول المعهد(المعهد ده كلية خاصة تقريبا مودرن اكاديمي)قلتلو ماشي وانا متدايق بس صيام بقي خلينا ساكتين المهم راح سد الطريق بالعرض قدام الكلية ديه وانا قاعد هاقوم اضربه من الغيظ المهم ان الراجل ده اي حد يساله يقوم متريق عليه او شاتمه. مامشيش بعد ما محدش ركب معاه لا بطل العرابية بالعرض وهي سادة الطريق وقعد يتكلم مع ناس ويفكلهم فلوس بالمتين جنيه.فواحد قاله اطلع ياسطة راح مزعقلة قلتلو يا عم ده مش خطك اصلا قالي نعم يا بيه قلتله ده مش خطك انت ايه اللي جايبك قالي مش عاجبك انزل انا قايلك قبل ما تركب وبعدين الخط ده تعبني والله. قلتلو هي عربيتك انت ليك خط تمشي عليه قالي وانت مالك مش هاتوصل انت راكب-قالي راكب ديه زي ماتكون شتيمة- قلتلو انت سواق وعاوز تمشي بمزاجك اشتريلك ميكروباص وانا هاوريك قالس تعالي وريني.، قلتلو هاوريك واحنتا ماشيين بقي بيخانق دبان وشه وكل شوية حديكلمه يقولو سمعني اللي بتقولو تاني انا هنا معايا قزايز.
المهم نزلت في الموقف بتاعه قبل ماركب ميكروباص يروحني بقي رحت واخد نمرته وحكيت لرئيسه وصاحب الشركة.غبت تاني يوم من الجامعة ورحت اول امبارح فوقفته هدي كده لحد مافتكرني وقالي مانتاش راكب مارحتش بقي المرة ديه قلت كفاية انو اتجازي وخلاص الدرسة بعد العيد ومعلش اتلطع شوية في الكورسات علي ما يجي الاوتيبيس اللي بعدو.كنت فاكره الوحيد في البلد اللي مابيمشيش في خطه

ركبت بقي امبارح اوتيبيس من رمسيس لاول عباس العقاد ونمت.صحيت لقيتني عند قصر القبة قلت يمكن هايلف مشي شوية وبعدين لقتني بقيت في منطقة غريبة قلتلو ايه يسطة مش مدينة نصر قالي لا كل الناس عارفة ان الاوتيبيسات اللي بتقف في الحتة ديه بالليل بتروح المرج قلتلو مش الخط مكتوب علي القزاز قالي لا انا كنت بانده وهو ولا كان بينده ولا حاجة كان بيقطع تذاكر لما جيت اركب فرحت الحلمية واطلتعت لحد ما جت مواصلة توديني

المهم انا عاوز اسئل هو مافيش حد بيراقب ولاد الكلب دول.يعني ليه الرقابة الصبح بس وبالليل بتقلب بمكروباصات.وبعدين ليه لما اشتكيت لصاحب الشركة مامشاش الراجل اللي بيغير خطه ده علشان التذاكر الاكتر(مرة واحد لما راح للجامعة اللي كلها بتركب اوتيبيس ديه فضل يحمد ربنا وشوية كان هايصلي ويطلع عمرة كمان كانه كده ماخانش امانته).وبعدين ليه اصلا السواقين بيعملو كده


لما باتفرج علي friends بالاقي ان معظم المواقف بتبقي حاجات جنسية.وفيه حلقات بتبقي راتشل او مونيكا لابسة قميص نوم بس مابحسش باي نوع من الاثارة او ماقدرش اقول ايه قلة الادب ديه.هنا اتفرج علي فيلم عربي واحدة لابسة بنطلون او جلابية بس اقول ايه المرقعة ديه زي علا غانم كده مافيش فيلم باشوفهولها غير لما اقول ايه الوساخة ديه مع انها بتبقي محتفظة بهدومها يعني.لو اتفرجت علي فيلم رومانسي زي تايتنك مثلا كان فيه مشهد اللي هو بتاع لما رينالدو دي كابروي كان بيرسم كات وينسلت هي قلعت خالص بس الواحد بيتفرج عادي خالص او حتي لو فيه مشهد فيه جنس برضو مش بيبقي اباحي باحس ان اللي بيحصل ده ماليش دخل فيه ده بين البطل والبطلة اما الافلام العربي تلاقي عادل امام بيقول ماتيجي نشرب شاي او ماتيجي نبوس باحس ان فيه خدش للحياء.فيه فيلم كده بتاع الهام شاهين جه مرة علي ميلودي افلام فيه مشاهد ولا في الافلام البورن.

ده بالنسبة للسينما طيب في الشارع.في الشارع باشوف مناظر.يعني مثلا في ساقية الصاوي كنت في حفلة لوسط البلد زاحمة اخر حاجة ولقيت واحد قاعد علي رجل واحدة وهي بتحسس علي جسمه كده تحس انها بتقول للناس I have sex with him ومثلا ماقعدتش مع اتنين متصاحبين كبوي وجيرل فرند غير لما حسيت اني قرفان منهم تلاقي اي فرصة وي touch each other تحس انهم حاسين انهم في املة وبيقولو لكل الناس، برة بتحس ان فيه حب في اللمسة هنا تحس ان فيه شهوة.هو ده الفرق بينا وبينهم عندهم making love اما هنا فيه .having sex

المهم ان كل اللي عرفتهم عاملين علاقة مش بيحبوا بعض لا بيبقوا متصاحبين من اجل الجنس فقط ،وممكن تلاقي واحد مصاحب اتنين واحدة وصاحبتها او العكس واحدة مصاحبة اتنين صحاب وهما الاتنين عارفين ومكملين عادي يعني، وتقول لكل واحد يا بابي امتي هانتقابل والاتنين يبقوا مع بعض وكل واحد عامل فيها عبدو العبيط.النظرة للبنت عندنا هي اداة للتفريغ لا اكثر. اصلا قرف يعني زي المقرفين اللي بيجيبوا هور ويتناوبوا عليها باقرف اوي من صحابي اللي بيعملوا كده باحس انهم ناموا مع بعض مش مع البنت.ورا بعض وفيوم واحد.تحس ان البنت اللي بينام مع كذا ولد في فترة واحدة او العكس عبارة عن حيوان بري مالوش تمن زيو زي الحاجات الصناعية.

وطريقة اللبس مقززة والمشية مقرفة اكتر.كنت باشوف في الغردقة وشرم بنات توبلس بس مش بيعرضوا اما هنا تلاقي الحجاب علي البنطلون اللي هايفرقع ونظرات وحركات وطريقة في المشي ماحدش بيعملها من الخواجات غير الهورز.

المشكلة ان كلو بيكدب علي كلو وماحدش راضي يفوق كلو عامل عبيط الواد يقول باحبك باحبك والبنت تقول انا محافظة علي نفسي طول عمري حتي لما كنت عايشة لوحدي بس انا باحبك وهم الاتنين فاقسين بعض. طيب ايه لازمة الكدب،ماكلو مكشوف عالترابيزة.

علشان كده انا باحتقر اوي اللي دماغهم كده.صحيح الاباحية ديه طبع في دم معظم المجتمع علشان كان في جرة وطلع لبرة. بس ليه. مالي مقضياها مع كذا واحد تقول انتوا بس وسيلة زيك زي العضو الذكري الصناعي بدل ماتقول لكل واحد باحبك باحبك ومادامت هي من جواها عارفة انها بتكدب فده مش هايشرع اللي بتعملوا. والولد اللي مولعها حريم 24 ساعة مش لازم يقولوهم كلهم باحبك.

مش باقول ان الناس المفروض تبقي زي سيدنا يوسف بس عالاقل اللي هايخسر دينه مش لازم يخسر نفسو كمان واللي هاينام مع واحدة عالاقل يبقي فيه حب بدل مايبقي بري كده.